History of Unix and Linux

Pondělí Březen 26 18:04:13 CEST 2001

On Mon, 26 Mar 2001, Michal Dobes wrote:

> Puvodne slo o projekt Multics. Ten nejlepsi OS pro vsechny pocitace.
> Projekt padl na rypak (komerne ho nejakou dobu nabizel Honywell).
>
> Tim padem nemeli clovickove z Bell labs ucastnici se toho projektu
> do ceho pichnout a tak z toho vznikl Unix (uz to jmeno mela byt
> parodie na Multics), mezitim ho napsali v assembleru, pak

Unix vzniknul behem projektu Multics jako "vedlejsi efekt". Puvodne si ho
pan Ken Thompson (pracoval na nem spolu s Denisem Ritchiem na prelomu 60.
a 70. let) planoval jako nastroj na udrzbu dokumentace, ktera se pojila k
Multicsu (odtud jeho tesna vazba na praci s texty, coz se dnes ve svete
WWW docela hodi) a chtel si tak hlavne ulehcit praci.

Kdyz se pak vyjevila jeho sila, flexibilita a funkcnost, prevedlo AT&T
licenci na univerzitu v Berkeley (BSD vetev), protoze na prodej OS nemeli
licenci. Odtud jej absoloventi prenesli do firem. Krome toho byla jeste
dalsi vetev - dnes znama jako System V ("system fajf") - ta mela primou
podporu AT&T.

Puvodne fragmetovany a nekompatibilni svet Unixu ma dnes velmi silne
sjednocujici tendence (standardy POSIX, X Consorcium, ...).

--
                        Milan Kerslager