History of Unix and Linux

Úterý Březen 27 07:34:33 CEST 2001

> Ano, a myslim, ze to je vec za kterou muzeme nejvice podekovat firme
> Microsoft a systemu Windows NT. Dokud se s nima nezacal Bill uspesne
> roztahovat po svete, tak dodavatele meli sjednocovani plnou hubu,
> ale skutek utek. Nastup New Tragedy je k tomu v podstate donutil
> jako existencni nutnosti.

	Prominte, ale toto jsou opravdu naproste kecy, protoze napr. X
Consorcium rozhodne nevzniklo jako reakce na WindowsNT (datovane k toku
1989) a standard ma pokud neni neco novejsiho jiz Release 11, standardy
POSIX jsou take uplne o necem jinem, System <verze> take znaci o jake
API se jednalo (System V je zatim posledni, pak se preslo na X/Open a
jine normy)... Jedna se o standardizaci zejmena na urovni API operacniho
systemu a bindings na programovaci jazyky. O teto standardizaci si nas
mily Bill muze skutecne nechat jen zdat...

	BTW s tema nekompatibilitama (vlakna vynechavam, protoze ty se tak
nejak bastli do dnes a dle POSIXu je presne nema snad nikdo) to nebylo
ani co se tyka systemovych (sitovych a terminalovych) casti tak hrozne,
pravda byly dve rady SystemV a BSD, ale ani co se tyce TERM IOS apod.
nejsou zase tak vyrazne nefunkcnosti, dokladem muze byt puvodni system
EagleBBS (PirateBBS), ktery primarne bezel buh vi na cem, pote na
Linuxu, ale vcelku bezproblemovy chod jsem zaznamenal i na IRIXu, SunOS
4.X, 5.X (Solaris jsme v te dobe nemeli k dispozici), UnixWare 1.X, 2.X
a FreeBSD a kolega vytvoril pomerne uspesny port na Dynix (vite nekdo co
to je?;-)) apod. Pravda, takovy VMS jsem netestnul, ale to uz v podstate
neni UNIX a Ultrix je kapitola sama pro sebe...;-)

	Pokud se jedna o historii (nikoli domnenky, pohadky apod.) jednotlivych
verzi a klonu UNIXu - dobry clanek vysel cca pred 7 lety v Chipu
(navazoval na to clanek o jazyce B a C) a neda mi to nepripomenout
zlateho Stevensona, tam je to take...;-)

Vyvoj software, Intranet / Internet          Anenska 11, 602 00  Brno