sitovani (mailovani) pod linuxem

Jan.Houstek na st.ms.mff.cuni.cz Jan.Houstek na st.ms.mff.cuni.cz
Pátek Květen 25 15:08:52 CEST 2001

> Jestli se nemylim, peji se tady chvalozpevy na mutt. Chtel bych jej
> tedy take zkusit, ale v prispevku od p. Cepla se uvadi kombinace
> mutt/postfix/fetchmail, takze by mne zajimala funkce jednotlivych
> soucasti (filozofie unixu ma neco do sebe, ale prokousat se tim ...).

Filosofie mutt/postfix/fetchmail spociva v tom, ze pomoci programku
fetchmail stahnete postu z POP3 a poslete ji lokalne, tzn. ze ji obdrzi
MTA (mail transfer agent) bezici na vasem pocitaci (treba postfix, nebo
lepsi ale slozitejsi qmail, pripadne jiz zastaraly sendmail apod.) a ten
vam ji pripise do maiboxu (treba /var/spool/mail/$jmeno_uzivatele nebo
neco podobneho). Pro postovni program (mutt/pine/cokoliv jineho) to pak
vypada, jako by posta chodila az na vas pocitac. Fetchmail umi bezet jako
demon (treba kazdych 10 minut zkontroluje postu), nebo pokud se
pripojujete jako dial-up, muzete si udelat skriptik, ktery vzdy po
pripojeni zkontroluje postu). Postu si pak ctete ve vasem oblibenem
programu, ukladate si ji (formaty jsou standartni, takze to co v pinu
ulozite mutt zobrazi ...). No, a kdyz ji odeslete, tak ji postovni program
preda opet MTA a ten si nastavite, aby veskerou nelokalni postu posilal na
nejaky SMTP server (coz v soucasne dobe dela uz primo vas postovni
program).

Otazka je, v cem je toto lepsi, nez kdyz proste jak stazeni, tak posilani
posty obstara postovni program. V tom je asi ta "filosofie". Kazdopadne me
to slozite reseni vyhovuje, protoze vim, ze posta je na pocitaci, vim kde
je, pravidelne se zalohuje ... Uzivatele pouzivaji ruzne programy a je
snazsi je nakonfigurovat na cteni lokalni posty nez na POP3/SMTP. Take se
mi libi automatizace stahovani, kdyz mam dial-up. A treba pod X na panelu
kontrolka signalizujici prichod nove posty, aniz by musel bezet postovni
program. Je to proste robustnejsi reseni.

Snad to staci, konktretnimi vecmi se budete muset prokousat.

--
Honza Houstek