sitovani (mailovani) pod linuxem

Jan Marek jmarek na jcu.cz
Pátek Květen 25 15:08:04 CEST 2001

Dobry den,

On Fri, May 25, 2001 at 01:32:47PM +0200, Peter Cernoch wrote:
> Hezky den vsem.
>
> Nevite nahodou nekdo o nejakem odkazu nebo strucnem navodu (podle
> moznosti v cestine) ktery by zacatecnika vice zasvetil do pojmu jako
> sendmail, qmail, fetchmail, postfix, ..... ?

Hmm... Zkusim to jen ve strucnosti:
1. sendmail, qmail, postfix (a exim, smail, zmailer atd. atp...)
To jsou programy, ktere se na internetu pouzivaji k dorucovani
posty. Pouzivaji obvykle protokol SMTP a "jedine", co umi je to,
ze kdyz nekdo zaklepe u pocitace na port 25 (smtp), tak se snazi
od tohoto dotycneho pomoci protokolu SMTP prijmout postu a
nasledne ji dorucit tam, kam podle jejich mineni (a podle mineni
spravcu) patri. Upozornuji, ze tyto programy pracuji "pouze" s
protokolem SMTP.
2. Programy pro vyber posty (ipop3d, imapd a jim podobne)
Tyto programy realizuji serverove casti protokolu POP3 a IMAP,
pripadne jejich varianty SSL (pomoci SSL wrapperu). Co tyto
programy delaji: poslouchaji (nespecifikuji jak) na jim urcenem
portu (POP3: 110, IMAP4: 143) a pokud na ne zaklepe klient,
zkousi se s nim domluvit jejich spravnym protokolem: tento
protokol slouzi k vyzvednuti posty z postovniho serveru k dalsimu
zpracovani.
3. Specialni "agent" fetchmail
Tento program je KLIENTEM, ktery umi "klepat" na servery
realizujici POP3 a IMAP4, vcetne jeste dalsich rozsireni. Tento
klient se obvykle pouziva ke stazeni posty z vice schranek a k
jejich predani lokalnimu MTA (tak se nazyvaji take programy v
bodu 1.). Tak se vlastne slouci posta z nekolika nezavislych uctu
do jednoho uctu.
4. MUA, neboli postovni klient
Sem patri vsechny mozne i nemozne programy, ve kterych je mozno
jakkoliv rozumne cist/psat/odesilat... postu. Takze se da zacit
programem mail, elm, mutt, pine, Netscape Messenger, Gnus mode v
emacs-u, Balsa a jeste nespocet jinych.
5. Jeste byste se mohl setkat s procmail-em
Tento program se muze pouzit pro lokalni dorucovani zprav, ale je
mozne ho pouzit i pro filtrovani zprav podle ruznych kriterii a
jejich trideni do mnoha mailboxu, vcetne jednoho specialniho:
/dev/null ;-))) (Pokud tento mailbox neznate, tak to je nenasytna
past na bity: co jednou pozre, to uz nikdy nikdo neuvidi ;-)))

Verim, ze Vam to pomuze se trosku zorientovat a treba me jeste
nekdo doplni/upresni apod. ;-)

> Jestli se nemylim, peji se tady chvalozpevy na mutt. Chtel bych jej
> tedy take zkusit, ale v prispevku od p. Cepla se uvadi kombinace
> mutt/postfix/fetchmail, takze by mne zajimala funkce jednotlivych

tuhle trojku tedy snad uz rozlustite ;-)

> Dekuji za kazde nakopnuti.
>
> Petr

Zdravi
Honza Marek