Dlouhy Povzdech: Kde skonci vyvoj Jadra?

Čtvrtek Listopad 1 13:17:18 CET 2001

Milan Kerslager wrote:
> Je velky rodil, pokud se bavime o QA, ktere chcete Vy a pro ktere horujete
> se Stanem (tj. vyvojovy team 80-300 lidi) a pokud mluvime o QA, ktere

	Myslim, ze velikost tymu neni zavisla ani tak na celkove velikosti kodu
(protoze je tomu treba 10 let), ale spise jake QA mechanismy (a testy k
nim pocitam) se pouziji. Pokud je zakladnim meritkem v Linuxu (a promin,
opravdu nemam pocit, ze by se pracovalo jinym stylem) "uchodil jsem to",
"jevi se mi to jako funkcni", "zatim to nespadlo" apod., tak na
rozsireni Linuxu muzeme rovnou zapomenout.

> stiha delat Linus (a ktery prokazatelne funguje, protoze podle Tvych
> vlastnich slov je 2.2.19 solidni na rozdil od 2.2.0, ktera je solidni
> ponekud mene).

	Ano, vystihl jsi spravne muj postoj k temto tvema jadrum (to plati
skoro obecne, i kdyz najdou se vyjimky, kdy novejsi produkt stoji za
houby nez starsi), ale nepovazuji to predevsim za Linusovu zasluhu,
osobne ja ne.

> To same plati o vyvoji, ktery je ve firme unifikovany a v pripade jadra
> Linuxu velmi diverzifikovany (tj. zakladni stabni kultura pri vydavani
> jadra existuje, ale existuji i jadra distributoru, ktera z casti stoji

	Promin, ale stabni kulturu pouziva kde kdo, jak do te stabni kultury
zapadaji pristupy nekterych lidi opravdu nepochopim (Linuse nevyjimaje),
nesnas se mi to vysvetlit.

> [...]
> mimo-mainstreamoveho vyvoje [pouzivani externich zaplat a rozsireni]).
>
> Pokud se budete opirat o to, ze budete slucovat tyto rozdilne veci a
> kontexty, pak tzv. rozpory jiste najdete. Ovsem za argument to nepokladam.
>
> Problem je v tom, ze vy sice chcete perfektni QA, ale nemate ani potuchu,
> jak by to melo fungovat (tj. organizacne, lidske zdroje a finance). Natoz
> abyste meli alespon nastin predstavy o tom, jak to funguje dnes (sverepe
> tvrdis, ze Linus netestuje a nevenuje se ladeni a vylepsovani kodu a
> zaroven vychvalujes jeho vysledky v posledni [jiz temer uzavrene] rade).

	??? Ja nemluvim o lidech skoro vubec, mluvim o vysledku a produktu.
Nedavno jsi deklaroval, ze 2.2. uz davno maintainuje Alan a Linus se
venuje plne 2.4. (vzhledem k tomu, ze se venuje take mnoha jinym
cinnostem jako rodinny zivot, ohybani Linuxu pro Crusoe apod., tak Tve
tvrzeni beru, ale ne na 100%). Tedy z logiky stavu vyplyva, ze zasluhu
na tom ma daleko vice lidi a nevim proc porad mluvis o zasluhach Linuse,
zasluha Linuse je hlavne ta, ze byl vizionar a neco nastartoval a
lidstvu daroval (hnuti, kernel), trosku do nej stale prispiva (ale v
dnesnim kontextu velmi nepatrnym dilem (a tento stav je jiz nekolik
let)), ale je to uz uplne nekde jinde nez drive ale stale se to snazi
sam kocirovat... na coz ma pravo, stejne jako ja mam sva prava (mezi
ktere to vyjadrovaci kulturni spolecnost pocita).