Dlouhy Povzdech: Kde skonci vyvoj Jadra?

Petr Kolar Petr.Kolar na vslib.cz
Čtvrtek Listopad 1 14:03:59 CET 2001

"Ing. Pavel PaJaSoft Janousek" <janousek na fonet.cz> wrote:
>     A jsme asi u nednoho jadra problemu. Nevsiml sis, protoze se v dane
> oblasti zrejme nepohybujes. Mohu Ti sdelit, ze existuje nejen seda
> teorie, ale mnoho poznatku bylo aplikovat do praxe. Tocime se porad
> dokola. Tyto poznatky (nektere pomerne stare) nejsou ohebne nebo zavisle
> na produktech, jsou platne obecne a je jedno, zda-li je pouzijes pri
> komunikaci (opet nezalezi na prostredku), pri rizeni (od dusevniho
> vyvoje az po hmotne statky) pri rozhodovani apod. Ja osobne mam pocit,
> ze se mnoho z toho (ano stalo by to v danem okamziku vice casu, usili
> [...]

Je otazkou do jake miry jsou takove poznatky a metodologie aplikovatelne
na software. Kdyz se vezme v uvahu, ze napr.

- Americani prisli o kosmickou sondu diky chybejici carce v programu (mozna
  je to pohadka a bylo to snad pred vic nez 30 lety - nebudeme se o tom
  hadat)
- pro jazyk Ada neexistoval radu let zadny prekladac
- z rodinu sitovych protokolu ISO-OSI ("prumyslovy standard") zustaly
  male zbytky, protoze puvodni navrhy byly tak slozite, ze nebyly
  rozumne implementovatelne, implementatori si vybirali urcite casti
  a vysledkem byla naprosta neexistence interoperability; naproti tomu
  v podstate zivelne (zkusime to udelat co mozna nejjednoduseji, kdyz
  to nebude spolupracovat, upresnime popis) vyvinute TCP/IP protokoly
  rodinu OSI prevalcovaly
- komercni firmy pecovaly o sve Unixy, tak dokonale, ze pokud se k nim
  posadi linuxak, musi potlacit potrebu zvracet, a pak stravi nekolik dni
  instalovanim pouzitelnych verzi (GNU) programu (o bezpecnosti napr.
  IRIXu bez uprav ani nemluve)
- pokud zakaznik opomene pozadovat nejakou vlastnost u komercniho programu
  (protoze mu napr. pripadalo, ze bez ni to ani nejde), tak si za jeji
  dodatecne implementovani obvykle dost zaplati
- zahranicni firmy ohanejici se nejruznejsimi ISO certifikacemi a
  pozehnanim EU udelaji bez mrknuti oka web, na kterem jsou vsechny
  fotografie s ohavnym rastrem (a behem prace nejsou schopny jednoznacne
  identifikovat vlastni dokumenty, atd.)

Tim nijak nekomentuju zpusob vyvoje linuxoveho jadra, ani netvrdim, ze
by napriklad nebylo potreba vyvinout testovaci prostredky pro jadro.
Jenom si myslim, ze vysledkem dusledne aplikace vsech metodologii by
byl uplne jiny produkt, nad kterym by mozna komercni sfera plesala, ale
zajimave veci (aspon pro vetsinu soucasnych linuxaku) by se dely jinde.

S pozdravem
--
                          ***  Petr Kolar  ***
             Phone: +420-48-535-2371   Fax: +420-48-535-2229