Dlouhy Povzdech: Kde skonci vyvoj Jadra?

Čtvrtek Listopad 1 15:42:17 CET 2001

Petr Kolar wrote:
> Je otazkou do jake miry jsou takove poznatky a metodologie aplikovatelne
> na software. Kdyz se vezme v uvahu, ze napr.
>
> - Americani prisli o kosmickou sondu diky chybejici carce v programu (mozna
>   je to pohadka a bylo to snad pred vic nez 30 lety - nebudeme se o tom
>   hadat)

	Hadat se nemusime, mohu pouze rici, ze posledni sonda o ktere vim, ze
takto skoncila neni 30 let stara, ale spadla loni, bylo to diky
'kompatibilite' metrickych a tradicnich anglickych jednotek - inu cm je
trochu neco jineho nez inch...;-). Co se tyce tenkrat te sondy, slo o
program ve Fortranu, bez te tecky byla konstrukce stale platna, bohuzel
odchylka zpusobila, ze misto na orbitalni drahu se sonda vratila zpet k
Zemi.

> - z rodinu sitovych protokolu ISO-OSI ("prumyslovy standard") zustaly
>   male zbytky, protoze puvodni navrhy byly tak slozite, ze nebyly
>   rozumne implementovatelne, implementatori si vybirali urcite casti
>   a vysledkem byla naprosta neexistence interoperability; naproti tomu
>   v podstate zivelne (zkusime to udelat co mozna nejjednoduseji, kdyz
>   to nebude spolupracovat, upresnime popis) vyvinute TCP/IP protokoly
>   rodinu OSI prevalcovaly

	Ja myslim, ze TCP/IP je starsi, nez zaklady ISO-OSI, nicmene tady vidim
jeste jeden problem a sice, ISO-OSI protlacovala zejmena evropska
akademicka/vedecka obec, zatimco americka o tom nechtela moc slyset =>
financovat. Tradicni evropska vs. americka rivalita je patrna porad
nejen ve vede, ale i v komercni sfere (naposled co jsem zaznamenal je
'solovy' evropsky high-speed Internet nebo evropsky destnik apod.)

> - komercni firmy pecovaly o sve Unixy, tak dokonale, ze pokud se k nim
>   posadi linuxak, musi potlacit potrebu zvracet, a pak stravi nekolik dni
>   instalovanim pouzitelnych verzi (GNU) programu (o bezpecnosti napr.
>   IRIXu bez uprav ani nemluve)

	Pouzitelnych nebo proto, ze GNU udrzuje rekneme nejake konvence, ktere
se zpravidla vyskytuji u vsech tzv. GNU programu? VI je starsi nez GNU
hnuti, presto je porad stejne (pane Kolar, myslim, ze Vy VI ci VIM znate
daleko lepe nez ja:->), clovek od mainframu si bude daleko vice rozumet
s temi 'komercnimi' UNIXy nez s Linuxem apod. - stejne jako ja uz
nerozumim hudbe 10 let mladsich (1/2 generace) apod...

> - pokud zakaznik opomene pozadovat nejakou vlastnost u komercniho programu
>   (protoze mu napr. pripadalo, ze bez ni to ani nejde), tak si za jeji
>   dodatecne implementovani obvykle dost zaplati

	A co muze udelat u GNU?:
1. zaplatit aby mu to nekdo udelal
2. udelat si to sam
3. pockat az to nekoho take napadne a bude vice lidsky, ze to udela

	Pokud neni zakaznik hloupy a necha si otevrene dvere (osobne prosazuji
maximalni nezavislost na produktech, zajimaji mne zejmena technologie,
ostatne prave technologicke firmy maji dle bezneho nahledu daleko
jistejsi budoucnost), vsechny tyto cesty mu zustavaji i u komercniho
systemu. Pokud to zakaznik neni schopen, muze si najmout konzultanta.

	Stejne tak by se daly jmenovat pripady, kdy i v akademicke sfere, kde
by clovek daleko vice ocekaval tymovou praci, je rada pripadu, kdy se
doslova skrbli informacemi. Takze toto mi nepripada stastny priklad
rozdilu komerce vs. vedecke kruhy.

> - zahranicni firmy ohanejici se nejruznejsimi ISO certifikacemi a
>   pozehnanim EU udelaji bez mrknuti oka web, na kterem jsou vsechny
>   fotografie s ohavnym rastrem (a behem prace nejsou schopny jednoznacne
>   identifikovat vlastni dokumenty, atd.)

	ISO900X ... - muj pomerne 'osklivy' pohled/nazor jsem jiz prezentoval.

> byl uplne jiny produkt, nad kterym by mozna komercni sfera plesala, ale
> zajimave veci (aspon pro vetsinu soucasnych linuxaku) by se dely jinde.

	Pak by mne ale zajimalo, kdo plati soucasnou linuxovou scenu? Ti
'soucasni Linuxari' IMHO ne.

	Takova perlicka na zaver, zaznamenal jsem (tusim na Root nebo
Underground), ze IBM uvolnila nekolik svych spickovych (dle jejich
meritek) vyvojaru pro Sambu jen z duvodu, aby byla u zdroje informaci,
protoze konkurence (SUN, Oracle apod.) tam uz sve vyvojare oficialne
taky mel. Zajimavy pristup, ale treba to pro mne coby uzivatele samby a
systemoveho integratora (Sambu nasazujici) bude mit prinos.