Limity IDE (Was: Re: Jakou distribuci)

Pátek Listopad 16 10:10:25 CET 2001

On Fri, 16 Nov 2001, Zdenek Mazanec wrote:

> Upresnim, ze mi neni znama jedina, ktera by to neumela. Pokud vim, linux ma
> fs s limity daleko nad 40G, imho je to spis otazka zbytku pocitace. Je dost
> mozne, ze takovy disk nebude mozno plne vyuzit ve strojich s archaickymi ide
> radici.

Myslim, ze u IDE problem nebude (ATA umi az 137GB). Akorat z toho velkeho
disku nenastartujete (problem BIOSu bez rozsireneho volani INT13, tj. pred
rokem 1997, ktery umi max 8GB, dnes umi az 9.4 TB, ale to zase neumi ATA).

Take je mozne, ze se disk s IDE rozhranim vubec nedohodne (obvykle pomuze
v BIOSu nastavit, ze tam neni).

Nova definice ATA/ATAPI-6 rozhrani posouva hranici 144 PB (144 000 000 GB,
umi ho az UltraDMA 100 radice).

> Je to vubec dost zajimava otazka, mel vubec nekdy linux nejaky narazitelny
> limit na velikost filesystemu?

Radove TB, problem muze byt s nastroji, ktere disk nejak obsluhuji (pokud
to nekdo uz nevyzkousel, tj. fdisk, mkfs apod). Lisi se to podle pouziteho
FS (limit kolem TB bude u disku pry prolomen v roce 2004, tj. hranice
obsazena i ve Windows 95 OSR2, '98, Windows 2000 a i Windows XP pro ia64).

Tabulka limitu jednotlivych FS a dalsi informace jsou napriklad zde:

http://www.suse.de/~aj/linux_lfs.html
http://www.storage.ibm.com/hdd/library/8.4gb.htm
http://ata-atapi.com/hist.htm

--