OT: Certifikace software?

Michal Dobes dobes na tesnet.cz
Neděle Listopad 25 17:20:00 CET 2001

Michal Hajek wrote:

> A kdo to provadi kdekoliv jinde ? Fakt by mne to zajimalo.
> Jak ta firma zjisti, ze nekde v binarce neni nic na zpusob

Napriklad TUV v Nemecku, pro vetsi projekt trva certifikace v rokach
a cena v desitkach milionu DM.

> Dobra, reknu to jinak. Mozna existuje firma, ktera vam
> sdeli, ze ze zcela konkretniho programu za zcela konkretnich
> podminek vypadnou z testovane mnoziny vstupnich dat spravne
> vystupni udaje. Ale nemuzou vam zarucit, ze vypadnou
> spravne vysledky
> a) uz pri dalsim testu na tomtez stroji
> b) pri pouziti stejneho programu na jinem pocitaci
> atd atd

Ano, vetsina black box testu takto funguje. Mame dalsi stavy,
kdy se jde po zdrojacich nebo jeste predtim vubec po zamyslenych
postupech.

> Jestlize jste schopen sam spocitat, jak to ma vyjit
> a overit, jestli se to pocita spravne na primerene mnozine
> dat, udelate totez, co by eventuelne delala takova firma.

Bohuzel si pod to nemuzu dat krasne kulate razitko. :-)

> Jo jina vec je, kdyby ta certifikujici firma dala zaruky, ze
> ten program funguje spravne a nesla odpovednost za skodu, pokud
> se ukaze, ze tomu tak neni. Pak byste musel zvazit, jestli
> jste schopen pripadne dokazat, ze ten program ma chybu a ze
> skoda byla zpusobena tou chybou. Ale neverim, ze by nejaka firma
> takovou zaruku byla ochotna nest, vzdyt v oblasti SW vam neda
> zaruku NIKDO ZADNOU, pokud jde o funkcnost a o nahrade zpusobene
> skody je skoda mluvit.

Je otazka toho, na co ktery system pouzivate. Jsou i firmy,  ktere
ruci za to, ze dodany pocitac s dodanym softem dela co ma. Samozrejme
se nebavime o beznych PC a spol. Zkratka mate stroj, ktery pouzivate
za presne danych podminek a pak firma za to ruci. Vetsinou je cena
nechutna a jeste nechutnejsi cena za provozni servis, ale je to vec
vasi volby.

	Majkl