zeby predsa len nieco aj vo filesystemoch

Sobota Říjen 13 15:26:26 CEST 2001

On Wed, 10 Oct 2001, Stanislav Meduna wrote:

> Otazka do plena: ako sa to moze stat? Zmenilo sa v ext2 alebo
> vo vfs nieco, co ich urobilo citlivejsimi? Pomozu v tomto pripade
> zurnalovacie systemy? Alebo sa da usudzovat na to, ze USB
> pise kam nema a potom nepomoze ziedny zurnalovaci system?

Jak uz bylo receno, cteni mj. zpusobuje i zapis (uprava atime), a tudiz
je mozne, ze pokud dojde k nevhodne chvili k havarii systemu, pripadne
nejaka cast (treba to USB) nevhodnym zpusobem "pokropi" pamet, kde jsou
ulozena data fs, tak se zacnou dit spatne veci (nemluve o jiste
moznosti, ze takova nasilna intervence zpusobi zapis na nevhodne misto
sama od sebe (napr. prepsanim cisla bloku na jine)).

Proti naruseni konzistence fs kvuli vypadku v nevhodnem okamziku skutecne
pomuze (dobre implementovany) zurnalovaci fs. Ochrana proti kodu v jadre,
ktery ma destruktivni sklony, je mnohem horsi. Ve FreeBSD experimentovali
s tim, ze zkusili udelat takove stranky read-only i pro jadro (a zapis
explicitne povolovali jen na nejkratsi moznou dobu), pricemz dosahli
jistych vysledku (koho to zajima, at hleda klicove slovo "Rio" nebo tak
nejak). (No a nebo by taky nejspis pomohla *gasp* mikrokernelova
architektura, ktera by nestrkala sracky jako USB kompletne dovnitr
jadra.)