Existuje nastroj pro vytvareni chranene dokumentace (delsi)

Jan Houstek housj0am na karlov.mff.cuni.cz
Pondělí Říjen 15 13:35:38 CEST 2001

Souhlasim se vsim, co bylo napsano, ze v principu je vyroba netisknutelne
knihy nesmysl. Navic, kdykoliv mam cist nejakou dokumentaci, tak si ji
radsi vytisknu, protoze proste preferuju knihu, se kterou se clovek muze
natahnout na gauc, pred monitorem pocitace.

Nicmene me cosi napadlo a udelal jsem jeden experiment. Co kdyby se
dokumentace distribuovala jako bitmapy, ovsem v rozliseni pro obrazovku
(cca 75dpi). Jedna stranka v png ma cca 50k (podle urovne komprese a taky
podle obsahu stranky). Tisk je pak znacne ztizen, nebot musi dojit ke
zvetseni s faktorem 8 (pro 600dpi), takze aby nekdo nacerno vytiskl knihu
v uspokojive kvalite a pak to prodaval, musel by knihu stejne prepsat
rucne, nebo alespon pouzit nejaky ten OCR (kazdopadne MOC prace).

V acroreaderu (s antialiasovanim) jsem zobrazil jednu stranku z
dokumentace k instalaci SO6.0 tak, ze sirka stranky na monitoru odpovidala
sirce A4. Toto jsem jako bitmapu dostal do gimpa, zvetsil s faktorem 8
(kubicka interpolace, na mem stroji asi 5min :-( ), a pak upravou urovni
docilil vyrasterovani do 2-bitove barevne hloubky (cerna/bila) a vysledek
vytiskl na laserove tiskarne 600dpi. Vysledek byl o hodne lepsi, nez pouhe
vytisknuti puvodni bitmapy 75dpi text byl bez problemu citelny, stale ale
nevypadala pismenka moc hezky, rozhodne bych si takovou knihu nekoupil.
Velikost takto upravene bitmapy v png byla asi 200k (opet zalezi na moc
vecech).

Neni to asi moc prakticka rada, ale s distribuovanim textu jako bitmap mam
zkusenosti pri vystavovani uloh pro korespondencni seminare pro
stredoskolaky na www. Pisem to v TeXu, takze muzeme vystavit dvi, ps ci
pdf, ale stejne existujou lidi, kteri ani jeden z techto formatu
nezvladnou a tudiz je potesi odkaz na gif, kterej jim Explorer po jedinem
kliknuti otevre ...

--
Honza Houstek