Dlouhy Povzdech: Kde skonci vyvoj Jadra?

Středa Říjen 24 14:23:23 CEST 2001

On Mon, 22 Oct 2001, Milan Kerslager wrote:

> Chtel bych vedet, jak Linus neho prinuti, aby to delal tak, jak si on
> preje. Zamestnanci to muzes naridit nebo mu sebrat premie. Pokud bude
> Linus prilis tlacit, o sve vyvojare prijde. Rec zde byla o moznosti
> ovladat projekt tim, ze naridi neco vyvojarum a ne o tom, zda mu vse
> projde rukama nebo ne.

Dokud bude trvat nedostatek odborniku a tomu, koho z jedne firmy vyhodi,
nabidnou hned zamestnani ve trech jinych, pak je na tom prakticky stejne
dobre -- ci spatne -- jako komercni sfera. :)

> Chyba. Slo o to, ze se zde tvrdilo, ze 2.4.0 je nedostatecna, na coz jsem
> odpovedel tim, ze 2.4.x je vyvojova rada [...]
                    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Uh. To myslis vazne? A co byla 2.3?

On Mon, 22 Oct 2001, Martin `MJ' Mares wrote:

> Zatim tu nepadl jeden, myslim, ze docela zasadni, dotaz: jak si
> predstavujete, ze by takove testy pro jadro vypadaly?

Jako na kazdy jiny software, snad s vyjimkou veci, co jsou moc
blizko hw. Ovsem u jadra specialne by mozna byla velice uzitecne testy,
ktere by zamerne navozovaly "infarktove stavy" primo manipulaci
s vnitrnostmi jadra (napr. umele simulovany nedostatek pameti apod.).

> Nejsou chyby uvnitr jadra obvykle takove, ze je radove jednodussi
> napsat patch chybu opravujici nez test, ktery ji odhali?

Chtel bych potkat cloveka, co umi opravit chybu, ktera jeste nebyla
odhalena. Je rozdil mezi tim, ze vim, ze chyba existuje, a tim, ze vim
kde ta chyba je. Ovsem kazdy test slouzi predevsim ke zjisteni toho
prvniho a jen nektere testy (ktere jsou vsak zvlast uzitecne) slouzi
i k druhemu ucelu.

On Mon, 22 Oct 2001, Milan Kerslager wrote:

> Neco uz existuje: http://ltp.sourceforge.net/

To vypada docela zajimave. A je ponekud nemile, ze u nekterych testu
je pomerne dost velky pocet selhani. A to jsou to jen "blackbox tests".

On Tue, 23 Oct 2001, Tomas Valousek wrote:

> VM je (byla)  zavazna chyba, ale nevedla k nestabilite nebo padum
> systemu a s jinymi chybami sem se diky bohu (Linusovi ;-) nesetkal.)

To, ze se system pet minut bavi swapovanim a vsechno ostatni stoji,
muze byt obcas stejny problem jako uplny pad systemu.

> V jedne z firem, v ktere spravuji sit se pouzivaly Money2000. Zjistilo se,
> ze stoji za prd, tak jdou do WC a misto nich se bude pouzivat neco jineho.

Strasne bych si pral, aby to tak fungovalo vsude. :)

On Tue, 23 Oct 2001, Michal Vymazal wrote:

> 4) Nakreslit strom, jak by vyvoj jadra mel vypadat a dat jej do diskuse.

Ja bych to delal asi takhle: mam verze vyvojove (alfaverze), betaverze a
stabilni verze. Vyvojova verze se muze zmenit na dalsi vyvojovou, nebo
muze projit alfa testovanim (ktere neodhali zadne problemy, ktere rada
starsich neoznaci za irelevantni) a stat se betaverzi. Betaverze muze
projit beta testovanim (za stejnych podminek, ale testy by byly mnohem
dukladnejsi) a stat se stabilni verzi, nebo muze vyzadovat upravy a pak
jako vetev skoncit jako neperspektivni, nebo nejaky cas pokracovat ve
vyvoji jako alfaverze. Podobne by kazdy dalsi vyvoj stabilni verze
znamenal, ze vznikne nejmene jedna alfaverze, ktera musi projit obema
fazemi testovani, nez vznikne dalsi stabilni verze.

Makroskopicky by to pak vypadalo tak, ze by se z urcite pocatecni verze
(bud stabilni, nebo "hezke" vyvojove) mohla vest vetev (potencialne i
nekolik konkurecnich vetvi, z nichz se vybere ta nejlepsi), kde by se
zkousely nejake vyznamnejsi upravy (pokud mozno v jedne fazi vyvoje jen
jednoho subsystemu a ne vsech najednou) a/nebo vetev, ktera by mela za
ucel provest nejake opravy ci mensi vylepseni a co nejrychleji dosahnout
dalsi stabilni verze.

On Tue, 23 Oct 2001, Milan Kerslager wrote:

> BugTracking systemy maji distributori. Vyuzij jich, kdyz uz je maji.

To je sice fajn, ale kazdy distributor ma svuj a tim to konci, coz
jaksi komplikuje pripad, kdy se jedna o problem, ktery je nezavisly na
distribuci. Aby to pak nedopadlo podobne jako udajne u jednoho
nejmenovaneho vyrobce databazi, kde kazdy zakaznik dostal opravy jen na
ty chyby, ktere sam nasel a nahlasil. Tedy on je to problem, ktery se
netyka jen jadra.

> Je alespon trochu videt, ze i jen nazory jedineho cloveka z teto diskuze
> jsou protichudne? Je videt, ze soucet nazoru je naprosto protichudny?

Tak uz to chodi, ze v praxi je potreba najit kompromis mezi spoustou
protichudnych pozadavku. :)

> BTW: predpokladat, ze me maitainer bude po zaslani bugreportu zahlcovat
>      svymi zaplatami je opravdu roztomile. Nedela to nikdo. [...]

Zahlcovat zaplatami ne, ale pripada mi celkem slusne a i pomerne caste
(zvlaste v te casti komercni sfery, ktera jeste neni dost bohata, aby si
mohla dovolit vuci zakaznikum bezbrehou aroganci), ze je se mnou veden
nejaky dialog o tom, jakym zpusobem je mnou nahlasena chyba resena.