Poskozeny ext2 fs nebo chybicka v jadre ??

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Pátek Říjen 26 10:58:06 CEST 2001

Preji krsny den !

Vcera se mi stala zajimava neprijemnost, o kterou bych se rad
podelil. Stroj s linuxem zatuhnul. Ani se mu nedivim - probihaly na
nem soubezne dve kompilace, hraly MP3ky, prohledaval jsem obsah
souboru a jeste jsem po nem chtel prepnout z textove konzole do
Xek.nakonec dobre mi tak, ze. Pro upresneni - jde o RH6.2cz, prubezne
doplnovany balicky z rawhide (kernel 2.4.9-7 take z rawhide)

Protoze na nic nereagoval, pomoci "magickych" klaves jsem udelal sync
+ RO remount + restart. Jako vzdy v takovem pripade. Ovsem po
nabehnuti se mi korenovy fs (ext2) pripojil jen jako RO. Zkousel jsem
fsck, ale neslo to opravit. Hlasil vadny superblok a at zkusim
parametr "-b 8193". Zkusil jsem ho, stejne jako 24577a dalsi. Vsecko
marno, porad vadny superblok. pritom ten disk byl normalne citelny.

Nakonec jsem zjsitil, ze je nejak poskozeny /etc/mtab (mc porad
hlasil "cannot stat mtab .."). pomohlo mi :
 - "mount -n / =o remount,rw" (bez zapisu do mtab)
 - prejmenovani /etc na /etc2
 - prekopirovani vseho (dostupneho) do /etc
 - restart

Nasledovala oprava fs a fsck mj. ohlasil, ze mtab je svazans
neexistujicim inodem (CLEARED). Takze pohodicka.

Dotaz1 : Byl poskozenim jednoho (!) souboru natolik "rozhazeny cely
fs, aby se to nedalo opravit ? Vzdyt fsck to nakonec stejne dokazal
rozpoznat jako pomerne trivialni chybu a opravit.

Dotaz2 : Jak jsem mel spravne postupovat v tomto pripade ? Da se
nejak fsck donutit k opraveni fs, kdyz se mu nelibi superblok (prvni
ani dalsi) a tvrdosijne hlasi "zero length filesystem" ?

Dotaz3 : Je to chyba ? Pokud ano, tak ci - ext2 utilit ? Jadra ?

Diky za odpoved.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s