Poskozeny ext2 fs nebo chybicka v jadre ??

Sobota Říjen 27 18:40:49 CEST 2001

On Sat, 27 Oct 2001, Stanislav Meduna wrote:

> : Poskozeni systemu bylo pak zavlecenym problemem (i kdyz nikdy
> : z toho nebyla katastrofa).
>
> Prosim, ak si mal problemy, kde bolo treba fsck-ovat rucne (bez ohladu
> na to, ci uspesne alebo nie), prispej do tej ankety, aj ked je "jasne",
> ze to bolo VIA chipsetom a.p. Ide mi aj o zistenie zavaznosti
> nasledkov po zamrznuti z lubovolnej priciny - napr. ci je ta strata
> suborov otvorenych len pre citanie typicka alebo nie a.p.

Mel jsem dva problemy s destruktivnim dopadem (oboje cerstve instalovane
stroje, takze zadna ztrata dat).

Prvni byl zpusoben prehrivanim procesoru Cyrix (to je znamy problem),
ktery je velmi nachylny na lokalni prehrati (i pri zjevne funkcnim
chladici/vetraku). Poskozeni se stupnovalo s kazdym restartem, kdy fsck
oznamoval cim dal vice chyb. V systemu padali demoni, v konecnem stadiu
segfaultoval i shell (pripadne prikaz ls). Poskozeni souboru odpovidalo
tomu, na co se sahalo (ctenim), tj. dyn. knihovny, po pouziti rpm -V pak
temer vsechny otestovane soubory. Zajimave bylo, ze se to obeslo bez Oopsu
jadra. Bylo to jadro 2.2.16 a 2.2.19 z RH 7.0 (pokus o update bez efektu).
Pouziti neoptimalizovaneho jadra a knihoven pro i386 zvysilo pouzitelnost
systemu (docasne). FS byl ext2.

Druhy pripad byly vadne pameti (pocinovane kontakty SIMM modulu byly uplne
cerne, zavada odstranena "ogumovanim"). Pruvodni jev byly nahodne Oopsy a
segfaulty. Memtest86 ukazal jednoznacne problemy na promenlivych mistech.
FS bylo ext3, jadro 2.4.7-10.i586 (RH 7.2). Problemy byly opet u mnoziny
souboru, na ktere se "sahalo" (tj. cteni), zurnal zpocatku umoznoval
prehlednuti hloubky problemu (protoze se fsck nemuselo spoustet a nebyly
tudiz videt problemy v integrite FS). HW bylo obycejne Pentium,
Intelovsky chipset.

Ostatni problemy byly s HW (tj. kompletni vytuhnuti systemu, ktery
nereagoval na nic), jak jsem uz zminil, tj. VIA chipset a sit. karty s
chipem Realtek. V obou pripadech to "odneslo" nekolik malo souboru (vse
knihovny - Glibc a z XFree86). Pocet poskozenych souboru byl vuci
zatuhnutim asi 1:15, takze zanedbatelne. Jadra byla z RH 7.1 (2.4.2-2 az
2.4.9-6), Athlon 850 (VIA), Realteky byly na PIII, Intelovsky chipset.

Problemy s 3Com kartami se tykaly starsich jader, k poskozeni FS
nedochazelo (vlastne cela rada 2.0.x), fsck opravoval jen vadne zaznamy v
grupach a v inodech. HW byl vzdy Intel (vcetne chipsetu) a to i SMP,
procesory do P200.

Spolecne to ma s predchozimi reporty to, ze pri vadnem HW byly poskozen FS
pouhym ctenim (coz chapu).

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz