XFree86 4.1 a ceska klavesnice

Radek Vybiral Radek.Vybiral na vsb.cz
Sobota Září 1 14:35:41 CEST 2001

On Sat, 1 Sep 2001, Miroslav Bartak wrote:

> Mozna to utika od tematu, ale nemelo by to byt zalezitosti grafickeho
> manazeru ? V KDE1 bylo k vyberu qwertz i qwerty. V KDE2 pouze qwertz coz mi
> nevyhovuje. Souradny system pouziva prave x,y,z, a je neprijemne kdyz se
> porad pletu (y,z) pri us a cz klavesnici.

To je IMHO docela spatne reseni.
Vzijte se to situace spravce ucebny|podniku, kdy si uzivatele nainstaluji
ruzne spravce oken, napr. KDE, Gnome, XFCE, Icewm, atd.
Potom je dost obtizne vsem vysvetlovat, kde to nastaveni najdou, tj. kde
si prepnou klavesnici z US do CZ podoby.
Nekteri spravci oken, co jsou pritomni v distribuci nemuseji treba umet
vubec na nejakou podobnou zkratku reagovat. Pripadne je nutne tuto upravu
jaksi dokonfigurovat rucne netrivialni zmenou konfiguracniho souboru...

Navic pokud chcete nabidnout vsem uzivatelum rozumne prostredi pro praci s
diakritikou, ktere by bylo transparentni vzhledem ke spravci oken je
reseni za pomoci nastaveni primo v X nejspolehlivejsi (nutne to neznamena
bezproblemove.)

Soucasna verze KDE2.2 nabizi take rozlozeni qwerty, takze zde problem
neni.

Je pravda, ze soucasna mapa, tak je nadefinovana v XFree verze 4.1
obsahuje vsechny potrebne znaky, které se daji zapsat na us i cz
klavesnici, ale protoze tu existuje jista nemala skupina uzivatelu, kteri
pracuji v prostredi X-Window jiz od verze 3.x a pouzivaji jine rozlozeni,
je snahou najit takove reseni, ktere nebude trnem v oku spravcum projektu
XFree ale dovoli pomerne svobodnou volbu vsem ostatnim.

R.V.