Ceska klavesnice (Was: XFree 4.1 a ceska klavesnice)

Jan Holesovsky kendy na suse.cz
Sobota Září 1 15:27:44 CEST 2001

Ahoj,

pri procitani threadu "XFree 4.1 a ceska klavesnice" jsem se porad nemohl
ubranit dojmu, ze nejak slucujeme veci, ktere by mely zustat oddeleny. To
jest design ceske klavesnice jako takovy a prepinani do jinych rozlozeni.

Pred tim, nez budu pokracovat, doporucuji precist si clanek
http://www.fi.muni.cz/~imladris/cervena/evoluce.html,
ktery (mirne filozoficky) pojednava o tom, jak se vlastne vubec stalo, ze
standardem je klavesnice qwerty.

Jeden jeho dulezity zaver je: Vsechno je otazka zvyku. Ja k tomu
pridavam: Meli bychom snad problemy s prepinanim do/z anglicke klavesnice,
kdybychom od zacatku pocitacove ery v Cechach (ci na Slovensku) byli
vybaveni klavesnici, ktera umoznuje nejen psat ceske (slovenske) znaky,
ale i programovat? Myslim si, ze nikoli.

Bohuzel, diky neexistenci dobre normy klavesnice (a jeji podpory v
operacnich systemech) jsme si zvykli psat na anglicke klavesnici a ceskou
pouzivat jen zridka. Myslim si, ze se vetsina lidi brani prepinani
klavesnice externim programem hlavne proto, ze jsou zvykli prepinat
temer neustale. Vzdyt pro obcasne prepinani je externi program (ktery ani
nemusi byt spusteny stale) zcela dostacujici!

Ja osobne tez pouzivam metodu prepinani, ale ve chvili, kdy bude existovat
standard, o kterem budu vedet, ze vydrzi, jsem ochoten se sveho zvyku
zbavit a prejit na plne ceskou klavesnici.

Proto se ptam: Znate nekdo/muzete mi sehnat odkaz na statni normu, ktera
predepisuje rozlozeni ceske klavesnice? Nevite nekdo, jestli probehla
revize teto normy ohledne priblizeni k pouzitelnosti ceske klavesnice na
pocitacich? Nevite nekdo, jaky urad rozhoduje o takovych revizich?

Blizime se k evropske unii, sazim, ze se zavedenim znaku Eura na
klavesnici jeste zadny urednik taky nepocita...

S pozdravem,
Kendy

PS: Nejkrasnejsi by bylo klavesnici uplne predelat, aby mela samohlasky
pod ukazovacky a prostrednicky (typ "dvorak"), a celkove byla mnohem
ergonomictejsi :-) Ale to je sci-fi...
--
Jan Holesovsky

SuSE CR, s.r.o.                               e-mail: kendy na suse.cz
Drahobejlova 27                               tel:+420 2 830 95 373 (fax 374)
190 00 Praha 9, Czech Republic                http://www.suse.cz