Re(2x): Re(2x): Re(2x): mezi lidi

Středa Září 5 15:19:07 CEST 2001

> budou čím dál méně informovaní, čím dál méně je budou zajímat takové věci
> jako tex, bash, etc., ale budou chtít totéž co ve Windows, pouze zadarmo a
> stabilnější.

	Tak a to je vec, kterou nechapu - v nasi konzumni spolecnosti na
Zemekouli plati, ze za cokoli je potreba minimalne adekvatne (pravda,
nekde jeste 'komunismus' a 'rovnost' je) zaplatit.

	Myslite si, ze pokud se do vyvoje aplikaci naleje tolik investic jako
se nalilo do aplikaci pod MS Windows, ze nebudou stejne kvalitni, ne-li
lepsi, jednoduse proto, ze jiz pri prevodu (nejlepe navrhu) se muzeme
vyvarovat znamych vyvojovych chyb...

	V mistnich podminkach nebyt toho, ze operacni system je 'skoro
automaticky' coby OEM software pribalen MS Windows, pak uzivatele dodnes
nemaji legalni ani OS, pokud nekdo na nejakych statistikach tvrdi, ze
obecne povedomi o kradezi software je lepsi nez pred 10 lety, mel by se
predevsim zamyslet nad tim, jak se toho docililo a co by se stalo, kdyby
tyto 'paky' byly opet odstraneny (a jak se naklada s licencnimi
smlouvami).

	Vyvoj software, ac to casto nevypada (resp. vypada to napr. u kernelu,
ale uz mene u nekterych typu aplikaci), stoji neskutecne usili, kazdy
vetsi projekt se v narocnosti pocita na clovekoroky - ono tomu je
skutecne tak, to ze vysledek neni v dalsi petiletce, ale za rok pouze
znamena, ze spolupracovalo vice lidi (cimz roste rezie), ale zaroven se
nesnizuje narocnost ukolu.

	A pokud je ukol narocny, resp. pozaduji komplexni funkcnost, pak si na
ni musim pockat, az 'dozraje', nebo zaplatit lidi, aby 'dozrani'
uspisili. Krasne se mi vzpomina na leta na VS, kdy se nam vsem zdalo ze
mame malo casu, ale v komercni sfere je toho casu jeste daleko mene a
kazdy (bohuzel, ale to je otazka na uplne jinou diskusi) musi byt nejak
odmenovan, z prosteho duvodu aby nezasel hladem a zizni...

> Aplikace, je jedna věc. a proměna přístupu k Linuxu věc druhá. Na to ten
> člověk, který nechce radit nováčkům zjevně narážel.

	Ja presne vim na co narazel a nejsem rovnez zastancem, ze neco je
zadarmo, ono __NIC__ neni zadarmo, vzdy se nekde vezme, neco se
transformuje a neco vznikne, je to jako s hmotou (jejiz zakony zachovani
jeste nikdo nevyvratil). Takze bud mam po financni strance neco zdarma,
ale neco mne to stoji v jinych vydajich (cas, energie se neco naucit
apod.) nebo to chci mit ted hned tady na stole a musim na to zaplatit.

	Konference se cim dal vice chapou jako hot-line, help-desk apod., to je
smer, kteremu se asi uplne neubranime, ale proc a) nutit nekoho
'zadarmo' pracovat treba tim, ze nabidne pomoc, b) branit nekomu
poskytnout adekvatni odmenu za vyreseni problemu...

	Nejsem presvedcen o tom, ze by tu bylo tolik lidumilu, kteri by se
rozdali do posledniho grose, kazdy z nas asi nekdy pomuze a nekdy pomoc
dostane, bohuzel cim vice splha po znalostnim zebricku, tim vice je od
neho vyzadovana samostatnost a tzv. inzenyrsky pristup. Proti tomu nic,
ale proc se predpoklada (jaxi automaticky), ze bude tim vice casu,
energie apod. investovat 'zadarmo' dalsim?

PS: Pokud si nekdo mysli, ze o odmenovani mluvim jen jako o financnim
ohodnoceni, rozhodne se mili, nemam sice na mysli zrovna vymenny obchod,
ale kazdy muze pomoci dle svych moznosti - napr. publikovanim
reproduktovatelnych chyb, korekce preklepu pri prekladech, psani navodu
pro ty jeste nezkusenejsi apod. - proc by toto meli delat lidi, kteri v
tom znalostnim zebricku jsou o nekolik pricek vyse a spodek se jen veze?