META: Co s MIME v konferenci

Pavel Janík Pavel na Janik.cz
Pátek Září 7 20:14:07 CEST 2001

[Než mi prosím napíšete, že se tento e-mail nedá přečíst, zkuste jej dočíst
až do konce...]

   From: Jan Kasprzak <kas na informatics.muni.cz>
   Date: Fri, 7 Sep 2001 11:18:34 +0200

Ahoj,

   > 	dneska jsem se konecne procetl svym mailboxem v linux na linux.cz za
   > posledni cca mesic a protoze me dost veci zaujalo (diskuse
   > o dynamickych knihovnach), rozhodl jsem se, ze zase pro konferenci
   > neco malo udelam :-)

to je dobře. Díky za to.

   > 	Co by se mohlo zmenit:
   >
   > - povolit image/* casti (asi bych je ale omezil velikosti). Sam ale tomuto
   > 	kroku nejsem prilis naklonen. Obrazky si kdokoli muze vystavit
   > 	nekde na webu.

Navrhuji další možnost řešení tohoto problému. Pro některé lidi může být
vystavení obrázku opravdu problém, může jim to třeba zabrat i hodně
času. Zkusme se podívat, jestli je možné attachmenty předem daných typů
a omezených velikostí z e-maily vyextrahovat, uložit na www.linux.cz/někde/
a do e-mailu vložit poznámku o tom, že zde byl attachment, který je možno
najít na tomto URL. Jednak tím zvýšíme užitnou hodnotu konference
a umožníme rozumné hledání v archívu s odkazy i na tyto přílohy apod. Tato
konference samozřejmě není primárně určena pro zasílání patchů
apod. nicméně občas je vhodné něco doplnit malým obrázkem apod. Rozhodně ne
každý má možnost obrázek publikovat jednoduše na webu nebo jinde.

   > - mozna mene agresivneji provadet prekodovani; napriklad jen
   > 	Windows-1250 -> ISO 8859-2, ostatni nechat tak, jak to je.

To je velmi ožehavé téma :-) Mnoho lidí tady napsalo, že nikdo snad
nepotřebuje psát e-mail skládající se např. ze znaků více znakových
sad. Nevím, jestli s touto feature listserveru má problémy někdo jiný než
já, ale já jsem prostě zatím nenašel ten správný postup, jak např. v této
konferenci napsat jméno Tronda Eivinda
A non-text attachment was scrubbed...
Name: [žádný popis není k dispozici]
Type: application/pgp-signature
Size: 245 bytes
Desc: [žádný popis není k dispozici]
nejschopnějších
zaměstnanců Red Hatu. To písmeno ř (které vidíte v jeho příjmení pokud váš
e-mailový klient podporuje MIME) nebo ten zbytečný MIME zmatek obsahující
mezi dvěma ISO-8859-2 texty ještě jeden další (pokud Váš klient MIME
nepodporuje) není písmeno ř, já jsem jej tak nenapsal. Prostě jsem napsal
znak přeškrtnuté o v ISO 8859-1, protože se ten člověk tak prostě
jmenuje. Nevidím žádný důvod, proč jeho jméno komolit. Otázka konverze
ostatních znakových sad je také ožehavá. Definujme si, co nám vlastně
vadí. Když někdo pošle něco "česky" tak, že to bude v cp-1250? I když to
bude mít korektní hlavičku? Nebo když to pošle s hlavičkou US-ASCII a bude
to mít české znaky? Nebo co vlastně? Mně osobně rozhodně více vadí to, že
někdo pošle e-mail s českými znaky, který je v hlavičce označen jako ISO
8859-1, než korektně napsaný e-mail s češtinou windows-1250 s korektní
hlavičkou oznamující totéž. Mohl bys mi prosím ještě napsat, kde je řešeno,
co jsou "doporučovaná kódování" pro MUA?

Na druhou stranu souhlasím s tím, aby např. e-mail, který obsahuje 8bitové
znaky a nemá MIME hlavičku byl zahozen (čti: původnímu odesilateli byla
poslána zpráva popisující důvod odmítnutí toho e-mailu) apod.

   > Problem s kryptografickymi podpisy povazuji za okrajovy a neresil bych ho.

Hmm. To nepovažuji za rozumné řešení. Dáváme tím okolnímu světu špatné
znamení. Mně osobně je to jedno, můj poštovní klient umí podepisovat
e-maily jak inline tak i PGP/MIME. Ale přijde mi to jako stejný princip
myšlení jako dosud: "No, vždyť se nic nestane, když to z ISO 8859-1
překóduji do ISO 8859-2". Doporučuji to vyřešit současně s ostatními
problémy.

   From: Dalibor Straka <dast na regionet.cz>
   Date: Fri, 7 Sep 2001 13:11:19 +0200 (CEST)

   > Co se tyka kodovani, tady bych byl prisnejsi. Povolil bych pouze ASCII
   > a ISO-8859-2.

A když někdo pošle dopis složený z více částí a jedna z nich bude mít jinou
charset a dopis bude naprosto korektní MIME zpráva, tak ji prostě zahodíme?
To není šťastné řešení. Do budoucna si tím limitujeme cestu ke komunikacím
a za dva roky už nebudeme mít tu možnost např. napsat, že to stojí hodně
[...]
apod. A to vše pouze proto, že jsme před x lety udělali chybné rozhodnutí.

   From: Robert Vojta <robert na v0jta.net>
   Date: Fri, 7 Sep 2001 12:04:55 +0200

   >   Ja myslim, ze si ho muze vystavit, pripadne napsat, ze zajemcum
   > zasle na pozadani.

S druhou částí se nedá než souhlasit.

   From: adelton na fi.muni.cz (Honza Pazdziora)
   Date: Fri, 7 Sep 2001 13:47:26 GMT

   > Existuje spolecenska poptavka po nektere z naznacenych zmen? Resp.
   > odpor k tomu, jak to funguje ted? Co tak pozoruji, agresivni
   > prekodovavani cestiny donuti lidi si dat do souladu hlavicky a obsah
   > zprav a vyhazovani multipart/alternative odstranuje duplicitni obsah.

Agresivní ať to klidně je, ale pokud někdo napíše e-mail, který se skládá
z více částí a listserver si prostě jednu vybere a překóduje ji do ISO
8859-2 i když předtím byla v ISO 8859-1, tak mne osobně nezajímá ani tak
společenská poptávka, jako hlava autora... ;-)

   > Stavajici nastaveni povazuji za vcelku optimalni a pripadna zmena by
   > asi mela byt zalozena na tom, ze nekomu existujici filtry nedovoluji
   > fungovat v konferenci tak stastne, jak by potreboval. Jsou takove
   > hlasy?

Jednoznačně ano. Ostatně proč by si Yenya chtěl sám dobrovolně přidávat
práci - asi něco nefunguje tak, jak by mělo ;-)

   From: dan na feld.cvut.cz
   Date: Fri, 7 Sep 2001 18:11:42 +0200

   > Ale kdyz zakazujeme jine znakove sady, tak prichazime o demonstrace
   > moznosti emacsu ;-) To je chyba jako hrom ;-))))

No, konečně nějaký rozumný argument ;-)

Protože ani nepředpokládám, že by tento e-mail mohl do konference přijít
v čitelné podobě, putuje současně s ním screenshot správně vypadajícího
e-mailu (resp. části, do které může vnést listserver zmatek) na
http://www.janik.cz/tmp/email.png

P.S. Ano, opravdu jsem tento dopis napsal já, i když Vám naprosto jasně Váš
poštovní klient říká, že jsem to já nebyl. Věříte mi?
--
Pavel Janík

Proving me wrong is always a good sport ;)
                  -- Linus Torvalds in linux-kernel