pppd & multilink - vyřešeno

Ing. Karel Babka dekls na top.cz
Čtvrtek Duben 4 12:07:30 CEST 2002

Ing. Karel Babka wrote:

> Používám FRITZ!X ISDN na 2line USB (tzn, že nemá MAC),  RH 7.2, jádro
> 2.4.17 a pppd 2.4.1.
>
> Mám funční soubor parametrů "isp", volám jej příkazem 'pppd call
> isdn/isp', přidám tam 'multilink' a posléze ještě 'endpoint IP:N.M.O.P',
> což je ip přidělená rozhraní ppp0, popřípadě i 'endpoint phone:XYZ', což
> je číslo druhé linky. Spojení se ustanoví, ale multilink se nekoná,
> pakety nabíhají jen na ppp0, ppp1 si ani neškrtne.

Vycházel jsem z předpokladu, že budou dva interfejsy, např. ppp0 a ppp1,
přez které budou rovnoměrně proudit pakety, (obdoba syncPPP), tak že
jsem se variantě, kdy existuje jen ppp0 nevěnoval a přehlédl jsem, že
trafic přez ppp0 se během několika vteřin zvedne na 14 - 16 kB/s.

Testoval jsem to na downloade textovým w3m (něco jako lynx), který
nevypisuje okamžitou přenosovou rychlost, ale průměr od počátku spojení.
Vy dáte poprvé pppd call isdn/isp, ustanoví se spojení, pak v browseru
najedete na link, spustíte download, kouknete na přenosovou rychlost,
zpátky do konzole, pro kontrolu ifconfig, na ppp0 nabíhají pakety, znovu
pppd call isdn/isp, zpět do w3m, kde na první pohled není žádná změna v
přenosové rychlosti, začne to stoupat pomalu, jak se to průměruje. To
jsem přehlédl a v domění, že to nefunguje, jsem začal laborovat s
'endpointy' atd. Není to třeba.

Na tomhle místě bych rád nahodil téma syncPPP vs. asyncPPP. Dík cenové
přístupnosti se ISDN rozmáhá, tak by to snad mohlo mít nějaký přínos.
Při syncPPP je jeden interface a kolik kanálů chcete spojit do
multilinku, tolikrát se spustí démon pppd; není příkaz na ubrání kanálu,
démon se musí zabít, nebo se mu ustřelí PID interfejsu.
Naopak při syncPPP  je jeden démon a kolik kanálů chcete spojit, tolik
si definujete interfejsů. Ustanovíte spojení a přidáváte/ubíráte kanály
dle libosti - jenže ručně, nelze říct, že stoupne-li trafic na nějakou
hodnotu, má se přidat kanál. Démon běží pořád.
Ve Woknech to funguje tak, že brousíte, stahujete a kanál(y) se
přidávají/ubírají dle potřeby (např. je-li první kanál vytížen na 90%,
přidá se další a klesne-li jeho vytížení na 40%, zase se odpojí - vše
automaticky dle předem definovaných kritérií). Máte-li příchozí hovor,
jeden kanál se odpojí a po ukončení hovoru (je-li to třeba) zase
připojí. (Mělo by to šetřit náklady na spojení - asi má Deutsche Telecom
jinou cenovou politiku.)
Jak na to v Linuxu jsem se nedočetl.

Jaké máte kdo zkušenosti, jakou praxi?

Charley