OT: SW měřič kmitočtu aneb ladění klavíru

Jaroslav Lukesh lukesh na k-net.cz
Sobota Duben 20 19:36:07 CEST 2002

Dobrý den,

pořídil jsem si klavír (opravdický, dřevěný, žádná elektronika, těch je
doma už dost). Jenže jak to klavíry už dělají, stěhováním se rozladil.

Chtěl bych se zeptat, jestli někdo nemáte po ruce nějaký velmi přesný měřič
kmitočtu (samozřejmě pro PC, jedno jestli linux, W či DOS) vhodný pro
naladění klavíru. Jde o to, že přesnost, zvláště u nízkých kmitočtů, je u
FFT se 64k oknem víc než nedostatečná, navíc některé struny jsou zdvojené
či ztrojené, tedy je opravdu nutno udělat FFT tak, aby byly vidět v grafu
(či se ukázaly jejich kmitočty) všechny 2-3 struny každé klávesy (tj. tak
4096k..8192k!!! vzorků).

Tedy FFT není nutno použít vždy, u nejhlubších tónů, do 53Hz, stačí
v podstatě prostý (a přesný) čítač. FFT stačí pak od 53Hz.

Jestli máte tip na SW pro ladění klavíru (nejlépe free/GPL), nebo aspoň
tabulku kmitočtů ladění klavíru (pozor, klavír se neladí podle přesně
temperované stupnice, jako elektronické syntezátory a varhany), budu velmi
vděčen.

Omlouvám se za malý x-post, ale tohle jsou jediné 2 slušné konference,
které mě napadly. Pokud máte někdo nápad, kam to poslat lépe, dejte mi
prosím vědět. Známý profesor na JAMU mě v podstatě nepomohl, dovolím si
citovat jeho slova

[...]
naladění není jednoduchá záležitost, nepodařilo se mi to ani s mým
absolutním sluchem a ladičkou. Klavír se ladí speciálním způsobem, vůbec ne
rovnoměrně temperovaně. Je to věda a je na to přesný postup, který se
ladiči učí několik let. Nemám o tom bohužel žádnou literaturu
[...]

Díky moc J. Lukeš