Linux a video HOWTO?

Středa Srpen 7 15:22:53 CEST 2002

On Tue, Aug 06, 2002 at 07:23:14PM +0200, Jan Kasprzak wrote:
> 	Zdravim,
cau

> 	nevite nekdo o nejakem rozumnem uvodu do pouzivani video aplikaci
> pod Linuxem? Obcas neco potrebuju a porad narazim na ty stejne otazky/problemy:
skusime :-)

> - jaky rozumny SW pouzit pro strihani videa (jde mi v podstate jen o vypusteni
> 	nekterych casti, pripadne doplneni statickych titulku a obrazku.
No ja vlastne na vsetko pouzivam transcode alebo v niektorych pripadoch
mencoder (sucast mplayer-u). Mozem si tym vyrezat niektore casti a aj
otitulkovat. Je to sice len v komandlajne ale mam dojem transcode vie aj
obrazky pocas procesovania zobrazovat takze by to malo ist aj akoze graficky.

> - nejaky rozumny konvertor mezi formaty (aby umel prevod formatu, skalovani,
> pokud mozno i zmenu frame rate a hlasitosti zvuku).
trancode vsetko zvlada, mencoder mozno.

Transcode ma velmi peknu stranku s examplami, ktore ti pomozu.

> 	a transcode
> 	(http://www.theorie.physik.uni-goettingen.de/~ostreich/transcode/html/intro.html),
> 	ktere jsem jeste nevyzkousel.
chyba. transcode rox.

> - nejaky rozumny grabovaci program pro BT878-based TV kartu.
daj to freshmitu "new video recorder" (nvrec). Mozes si vybrat rozne formaty,
ked mas pomaly comp a vela miesta na disku tak nuvrec (nuppelvideo format) a
ked mas rychle CPU mozes divx4rec ktory nahrava priamo do divx. Ja pouzivam
divx4rec.

> 	ale rozchazi se tomu zvuk s obrazem.
nvrec je jediny u ktoreho som s tymto spokojny. Totiz dynamicky napravuje
audio aby pasovalo.

> - nejaky rozumny prohlizec videa - zkousel jsem aviplay, ale neprehraje
> 	vsechny typy souboru,
Yo, aviplay je len na avi, ale podla mna dosahuje pri nom najvyssiu qualitu.

> navic obcas necha grabnutou obrazovku a spadne,
Zdenek mi hovoril ze uz je to opravene a padat mi to nikdy moc nepadalo.

> nebo [g]mplayer - ten zase neumi rozumy full-screen rezim
Tuna je chyba niekde inde a sice v tom, ze si si neprecital dokumentaciu.
mplayer ma tolko vselijakych ficur ze do tolko ani napocitat neviem ;-). Skus
iny -vo, napriklad sdl alebo vidix.

> Gmplayer navic necha obcas terminal v noecho rezimu.
to "g" nepouzivam (mam lirc), noecho rezim som si este nevsimol, to mi robi
len mplayerxp.

> 	Oba dva navic negrabnou X server natolik, aby se mi po 10 minutach
> 	nepustil xscreensaver ...
Asi pouzivas zly -vo plugin, mne to nerobi.

> Ma cenu zkouset Xine
Mozes. Xine sa zo vsetkych co poznam najjednoduchsie instaluje a jednoducho
funguje, zato je vsak dost nestabilny.

> nebo jeste neco dalsiho?
Dalej mozes vyskusat vlc (www.videolan.org), ktory sice nevie az tak vela
formatov, len mpeg/avi/dvd pokial sa pamatam, ale tiez je flexibilny.

> - a jeste bych uvital nejakou teorii o tom, v jakem vztahu jsou ruzne
> 	zucastnene knihovny - jaky je rozdil mezi libdivx4linux,
Toto pochadza od ludi z www.divx.com, je to uzavrena implementacia a je celkom
dobra. Zvlada divx3, 4 a 5 dekodovat aj enkodovat.

> xvid,
Open-source implementacia divx, neviem presne ktore a ani ako to funguje,
nerobim s tym. Podla mna to nepotrebujes.

> mjpeg,
MJPEG nie je implementacia ale kodek, ktory funguje zhruba tak ze kazdy
obrazok sa enkoduje v JPEG a potom sa to pospaja. Ma rychle enkodovanie ale
IMHO slaby pomer qualita/velkost.

> rt1e,
Pokial viem je to program, ktory dokaze realtime vytvarat mpeg1 streamy, mam
dokonca dojem ze VCD kompatibilne.

> ffmpeg,
ffmpeg je open-source projekt ktory sa snazy vytvorit ku kazdemu existujucemu
video/audio formatu a kodeku open-source implementaciu, poskytnut to jednak
ako kniznice (libav, libavcodec), player (ffplay),
konverter/enkoder/dekoder/capture (ffmpeg) a server na streamovanie
(ffneviemco). Kodeky maju casto dolezite featury ako 2pass encoding. ffmpeg
vie aj dodatocny postprocessing, ci to vedia aj priamo jeho kodeky si nie som
isty. Za zmienku stoji, ze divx dekoder z tohto projektu je podla benchmarkov
momentalne najrychlejsi. Podporovane kodeky su napr. mpeg1, mpeg2, mjpeg,
ms-video7, divx3/4/5, sorensonv1, realvideo/audio1 a kopa dalsich. mp3
podporuje ked k tomu prilinkujes lame.

Najdolezitejsie su na nom IMHO tie kniznice, ale pokial chces enkodovat divx
tak libdivxencore ma lepsiu kvalitu. Ten plejer som nikdy nepouzival a
konverter uz nie odkedy mam transcode.

Libavcodec je aj sucastou oficialnych releasov mplayeru, ked tahas z cvs tak
musis prikopirovat alebo symlinknut.

> ... Proc nektere aplikace potrebuji temer vsechny tyto knihovny?
Nepotrebuju, len mozno bez toho nieco nebude fungovat.

> Jak se pouziva libdivx4linux
Linknes k tomu program.

> nebo xvid,
Neviem.

> 	kdyz to nema zadne hlavickove soubory?
libdivx{decore,encore}.so ktory ty volas libdivx4linux maju hlavickove subory,
su sucastou packagu ktory downloadnes z www.divx.com alebo avifile.sf.net

> To je jen nejaka dynamicka knihovna s preddefinovanymi symboly?
Vid vyssie.

> Proc nektere programy potrebuji quicktime4linux,
neviem

> kdyz mjpegtools tohle zrejme maji v sobe?
Asi pretoze nepouzivaju mjpegtools.

> 	A co Jan Tleskac? :-)
Myslis ze chcel svoj let enkodovat do divx?

> 	No, to by snad stacilo. Diky za pripadnou odpoved.
np

> -Yenya
Bye,

       Microsoft does write "free" software. Not free as in "free
               beer," or "free speech," but "Free Tibet."