uplny backup systemu na HDD

Jaroslav Lukesh lukesh na k-net.cz
Středa Srpen 14 14:28:46 CEST 2002

| Odesílatel: Matus Martinak <matus na 1stomni.com>

| hmmm ale pri raide je potrebne aby som mal ten disk v masine ( a kazda s

Myslíte spare disk v raid.conf?
Může tam být, ale nemusí. Pokud tam není a nechcete rebootovat, musíte mít
v rezervě geometricky stejný disk (v závislosti na chipsetu- někdy jde
řadič+disk inicializovat i mimo boot). IDE disky zapojení za provozu
přežijí (aspoň IBM 45G), SCSi jsem nezkoušel, ač jsem s nimi hlavně dělal,
nebylo třeba. Napřed data, pak napájení.

| tym masin uz raid ma ) Moja predstava je ze by som mal jednu backup
masinu
| na ktorej by bolo povedzme 200GB v mirrore ( cize 2x200GB ) takze kazda
zaloha
| by bola 2xbackupovana.

A když do baráku (i vedle) šlahne blesk, tak máte stejně smůlu ikdybystre
ty data měl takhle 100x. Chráníte si tak jenom případnou HW chybu jinou než
disku, popř. omezeně uživatelskou chybu. Dá se to udělat tak, že záložní
server periodicky vysosává data za pomoci nějakého sofistikovaného systému
co zabrání chybám při zrovna měněných souborech. Anebo je někde hoooodně
daleko (třeba na internetu - tyto služby jsou také nabízeny a kupodivu
hojně využívány i přes jejich cenu).

RAID je jen na hw chybu disku (popř. řadiče pokud je na více řadičích), ale
neřeší napájení. Co se toho blesku týče, tak vám nepomůže ani on-line
UPSka. Kdysi dávno EC-čka (to byly takové ty počítače co se vešly do
tělocvičny) měly motor-generátorové soustrojí s ohromným setrvačníkem a
tohle řešení je od blesku chránilo. Ikdyby se motoru bleskem roztrhalo nebo
vypařilo vinutí, generátor a jeno výstupní napětí zůstane nedotčeno, pak
jen pozvolna klesne. A impulsní špička? No, nějaká se tam samozřejmě
dostane, ale už není taková, aby vypařovala dráty a prorazila cokoli do 4kV
(izolační schopnost jakéhokoli zdroje podle normy, přesněji 3750V).

Takové zabezpečení co požadujete je jak vidíte docela komplikované a taky
nepřiměřeně drahé. Ale pokud se to šéfovi vyplatí, šťastný to člověk - taky
bych si dal říct takovou ochranu dat.

Zdraví JL.