Rozdelenie disku pre linux

Michal Kubecek mike na mk-sys.cz
Úterý Srpen 20 23:22:54 CEST 2002

On Tue, Aug 20, 2002 at 10:53:25PM +0200, Karol Safarik wrote:

> Prepacte mozno to bude pre vas trivialna otazka,dnes som si instaloval
> Mandrake Linux 8.1 na disk,ktory je deleny na dve casti a doteraz tam bezal
> len Windows/cely disk bol FAT 32/.Pri instalacii linuxu som musel disk
> prerozdelit pomocou disk managera/bol na instalacnom CD/ a vyhradil som mu 4
> GB.Tieto 4 GB sa automaticky prerozdelili takto: 2 GB pre Linux Native,2 GB
> sa zobrazilo ako HOME a 160 MB ako SWAP.Mohol by mi prosim niekto vysvetlit
> preco sa to takto prerozdelilo a preco priamo pri instalacii Mandrake boli k
> [...]

Většina distribucí má nějaký algoritmus, který podle poměrů na disku
navrhne rozdělení disku. Ten algoritmus samozřejmě nemůže být stoprocentní,
není to umělá inteligence a i kdyby, nemůže tušit, k čemu systém hodláte
používat.

Při instalaci vám ukazuje jen 2GB proto, že na kořenový filesystém (tj.
ve vašem případě všechno kromě /home) máte k dispozici opravdu jen 2GB.
Většinou se ale při instalaci zobrazují všechny filesystémy (jaká je
velikost a kolik se toho bude instalovat). Při instalaci se toho obvykle
do /home instaluje poměrně málo. Naopak při práci toho bude nejvíc přibývat
právě v /home. Proto bych takové rozdělení nepovažoval vůbec za špatnou
volbu, samozřejmě za předpokladu, že nehodláte instalovat tolik SW, abyste
se do těch 2GB nevešel.

Jen bych dodal, že nějaké obecné rady, jak rozdělit disk, je velice těžké
dávat. Hodně to záleží na způsobu, jak hodláte systém využívat. Také se
dá říct, že každý má v tomto ohledu své preference, takže se může stát,
že dva zkušení uživatelé vám budou radit naprosto protichůdně (a nelze
říci, že jeden by měl pravdu a druhý ne).

                                                         Michal Kubeček