optimizace jadra

Úterý Prosinec 10 14:04:30 CET 2002

Milan Kerslager wrote:
> dostatecny duvod a vedomosti) alespon 2 nebo dokonce 3 roky. Ani pred
> tim jsem to nedoporucoval a myslim, ze ani nikdo z "rozumnych".

	:-) a ten 'rozumny' je kdo? Pokud bychom takto konzervativne
postupovali, tak nemame a) vyvojovou radu, b) vubec Linux, protoze prece
nebylo rozumne strkat nos do UNIXovych obchodu za tezke prachy... toto
neni argumentace, kterou prijimam.

	Jak uz psal p. Ronai, clovek je tvor zkoumajici, pokud chci produkcni
system nebudu si hrat (a treba prave proto nenainstaluju ten sqely RH
8.0), pokud chci experimentovat, chci zkouset, neco se naucit, neni nic
spatneho na tom, kdyz mne obcas nekdo popostrci v oblastech, o kterych
100% nevim - a uprimne, kdo dneska vi o celem kernelu tolik, aby mohl
'radit'? Ani 'spravci' rad ne, tezko budu chtit napr. po Marcelovi
vysvetlit, proc v IDE nastavuje Hendrix na portu X ten a ten bit.

	Ale utnout snahu cloveka o zkoumani hned v uvodu s tim, ze to nema
delat a proc to vlastne chce, je na nic.

	Samozrejme neco jineho je pokud ma clovek problem a hodla ho resit
spatnou cestou, to je na miste ho co nejdrive utnout, nejlepe s odkazem
proc nebo kratkem vysvetleni.

> Mnozstvi prace, ktere vlozi do jadra distributor je nepomerne vetsi, nez
> akce Ferdy Brabence, ktery vezme tarball a napise make. Nemluvim uz o QA
> (tj. o vysledne kvalite a jeji kontrole).

	No tim QA se ohanite docela dlouho, jak je tedy mozne po tak masivnim
QA, ze kdyz vezmu source kernel-sourceXY.rpm, ktere produkuje RedHat,
tak pri urcitych kombinacich voleb jadro neni schopne ani korektne
prelozit a slinkovat? O dalsich labustkach jako zkompilovane jadro, ale
zatuhnuti hned po Booting Linux... apod. bych mohl vypravet jeste obsirneji.

	Nerikam, ze tarball je po teto strance lepsi ci horsi, oboji (vyse
zminene) jsem za dobu sve pruduktivni prace s Linuxem vyprodukoval i
zde. Linus ma zrejme sve duvody, proc nektere veci nezacleni do
tarballu, stejne jako maji komercni firmy duvod trochu riskovat aby
vyrobili neco, co se odlisuje od konkurence (a zajimave, ze do tohoto
postupu se rovnez navazite). Nesouhlasim v souvislosti s jadrem (protoze
mam velmi bohate osobni zkusenosti) o QA a 'lepsim' jadre od komercnich
firem, ktere tu jiz nekolik let sirite s odkazem na nejake clovekoroky
prace, kterou proste nevidim a ani neverim, ze je to mozno takto stavet.

BTW Vzdy mluvim o situaci, kdy ta sama konfigurace s tarball jadrem
slape na poprve jak hodinky => faktickou chybu ci feature hardware si
skrtnete hned, maximalne to muzete pricist 'nevhodnemu' ci radne
neotestovanemu patchu, ktery tam pridal distributor - to je rovnez o QA,
vidte?

> Tohle je dost nefer tvrzeni. Jednak v 6.2 nebude existovat SW vybaveni,
> ktere je defaultne v 8.0. Jednak mnozstvi bezpecnostnich problemu, ktere
> si vytvorite bude nezanedbatelne a take budete muset ozelet dalsi veci
> (napr. velke soubory, rychle ATA, UDMA, atd). Pokud porovnam mnozstvi
> prace, kterou budete muset vynalozit s cenou noveho HW, budete to tezko
> pred sefem obhajovat.

	S timto souhlasim, ale jen castecne, jak uz nekdo psal - mame levnou
hrubou CPU silu, drahou silu programatorskou, dle toho vypada software,
situace v opacnou zrejme jiz nikdy nenastane, takze se musime smirit s
tim, ze ty same ukony budou 'zrat' cim dal vice vykonu CPU. Souhlasim s
tim, ze vyssi funkcionalita zpravidla zmename vyssi narocnost. Proto
jsem nikdy nemel rad porovnani MySQL vs. PostgreSQL jen z hlediska
rychlosti jednoho stupidniho selectu, ale nezastavam nazor, ze zrovna u
jadra jako takoveho musi urcite veci trvat cim dal dele, ackoli se
takzvane horlive pracuje na optimalizaci... A v modelu Linuxu a
pribuznych OS nemam pocit, ze bezpecnost jadra je v nejake relaci s
vykonem ci narocnosti; aplikacni, relacni a jine vstvy nechavam stranou,
protoze ty nejsou otazkou jadra...

> Jenze dnes si nehrajeme na vojaky, ale (obvykle) se snazime udrzet v
> chodu (nebo vyvinout) radove slozitejsi systemy. A jadro je prostredek a
> ne smysl prace admina.

	A jak vite, ze ten, co chtel nakouknout pod poklicku (a treba casem
prijit se zajimavymi zjistenimi a navrhy, stejne jako to udelali i jini,
treba v teto konferenci) je prave v pozici admina? Vase reakce vsak byla
vzdy naprosto uniformni.