Linux a cdrom (mountovani, prava a lilo)

Pavel Dvorak dvorak na dogis.cz
Středa Prosinec 11 21:43:51 CET 2002

On Tue, Dec 10, 2002 at 16:55:22 +0100,
Pavel Dvorak wrote:

> # pwd
> /mnt
> # ls -ld cdrom
> drwxr-x---    2 root     cdrom        4096 Sep 30 14:48 cdrom/
> # mount cdrom
> # ls -ld cdrom
> dr-xr-xr-x    1 root     cdrom        2048 Apr 24  1998 cdrom/
> # umount cdrom
> # ls -ld cdrom
> drwxr-x---    2 root     cdrom        4096 Sep 30 14:48 cdrom/
> #

Jeste bych sam sebe doplnil. Prijde mi to, ze mount pri mountovani
ISO filesystemu defaultne nastavi prava cteni pro vsechny (v poradku).
Pokud ke zmene tohoto chovani pouzijeme parametr mount pouzitelny
pro ISO9660 filesystem (napr mode=0640), tento parametr sice zafunguje
jak ma, ale pouze (!) na soubory, coz je podle meho nazoru spatne.
Nemate proste sanci ovlivnit prava mount pointu jako takoveho,
ani adresaru na mountovanem ISO9660 FS. Nebo mate, ale jen nez ho
namountujete - pak se prava prenastavi a uz je nezmenite
(read only filesystem). Takze vam muze kdejaky user koukat pres rameno,
pokud nepouzijete fintu s vnorenym adresarem a k nemu omezenymi pravy,
coz neni reseni ale zaplata. Je to chyba ci nedostatek mount,
nebo jsem neco absolutne trivialniho prehlid?

Pokud nemate pro me radu, byl bych vdecny alespon za negativni
vyjadreni nekoho zkusenejsiho, abych klidne spal s vedomim,
ze mam smulu a nemusim dal marne hledat. I kdyz si myslim,
ze tohle by mount proste _mel_ umet, prijde mi to jako elementarni
administrativni moznost.

Dekuji,
Pavel Dvorak