rychlost IDE

vladia na zion.cz vladia na zion.cz
Středa Prosinec 25 20:20:43 CET 2002

Petr Šobáň wrote:

> Čili stejná čipová sada - nebo odvozená + stejný řadič = stejné výsledky

Ano presne tak se mi to taky jevi. Ale otazka je proc? Zkousel jsem studovat
nejake dokumentace a vsude je napsano ze tenhle chipset ma maximum UDMA2
(33MB/s)

> Podle mě NE.
> Prostě bude se používat stejná zběrnice PCI a dnes na novějších deskách je
> stejně vše připojeno na pci.
> Jediné zrychlení by mohlo být pokud by jste tam dal SCSI.
> Vyznam to mělo pokud by ten řadič byl na ISA jako u mé 486ky kde jsem ISA
> vyměnil za VLBUS a zrychlení bylo poznat.

To si ale odporujete. Pokud je uz dosazeno maximalniho zatizeni PCI sbernice tak
ani vsichni svati nepomuzou aby SCSI radic neco urychlil. A rozhodne si nemyslim
ze PCI je na 100% vytizena. Teoreticka prenosova rychlost 32bit PCI na 33MHz je
132MB/s. V praxi je to samozrejme min, protoze adresni a datova sbernice jedou
po stejnych signalech akorat se multiplexuji a pouziva se burst transferu (vic
dat pri jednom prenosu) a samozrejme kazde zarizeni na PCI ma urcitou latenci -
zpozdeni nez zacne reagovat na I/O operace.

Spis to vidim tak ze neco je spatne nastaveno at uz na chipsetu nebo radici.
Otazka je kde to pohonit, protoze v biosu jsem zkousel laborovat uplne se vsim.
Navic jeden pocitac na kterem jsem to zkousel je znackovy IBM a tam nic takoveho
nastavovat ani nejde. A vysledky byly stejne.

Proto se ptam jestli tu ma nekdo podobnou konfiguraci (Intel 440 chipset,
Celeron/PII) a jestli zkousel davat externi PCI ATA 100 radic, u ktereho
samozrejme predpokladam ze bude PCI pouzivat hospodarneji, ze bude mit treba
vetsi vnitrni buffer atd.

Samozrejme VLBUS a ISA je o necem jinem. Ackoliv se ty karty strkaji do ISA
slotu a zbytek je prodlouzeny, tak z ISA je tam pouzito akorat preruseni a
napajeni, zbytek je na tom prodlouzenem VLBUS konektoru. Princip je dost podobny
jako u PCI, take multiplexovana A/D sbernice a prikazy. Akorat ze VLBUS jede
vzdy na vnejsim kmitoctu procesoru (lokalni sbernice), cili to muze byt klidne i
40 nebo 50MHz. Na to je potreba davat pozor protoze  VLBUS karty vetsinou takove
kmitocty nesnesou. Obvykle na desce byva jumper kterym se zapne pridavani wait
stavu. Coz paradoxne na rychlejsim procesoru muze zpusobit ze prenosova rychlost
je mensi nez na pomalejsim procesoru. Zatimco ISA jede na pouhych nekolika MHz
(max. 12 tusimze, bezne 7), neni synchronni, atd.

Zdravim
Vlada