linuxovy kurz - namety

Radek Vybiral Radek.Vybiral na vsb.cz
Pátek Únor 1 13:27:09 CET 2002

On Fri, 1 Feb 2002, Martin Dvorak wrote:

> ahoj,
> ja osobne bych spis zacal uz grafikou a napriklad kde, pak ukazat gnome...
> vysvetlit principy a duvody free softu.
> pak zacit s instalaci a hodne opatrne s konfiguraci...tam uz muze byt i
> konzole...
> podle mne je treba zmenit uz konecne metodiku kurzu k linuxu, doba se
> zmenila...

Jasne, takze vsichni na kursu budou vedet, ze se da v KDE zmenit pozadi na
sest kliknuti, ale kdyz nebudou fungovat X tak nebudou delat nic, protoze
prikazovou radku jim nikdo nikdy neukazal...
Z takoveho pristupu potom prameni tady uz jendou zminovane rozcarovani
lidi, ci mysli, ze Linux jsou lepsi a stabilnejsi Win a kdyz tomu tak
neni, tak vsechny narknou ze lzi.

Protoze jsem pred dvema roky zacinal s necim podobnym na VSB-TU v Ostrave
a protoze se nasli ochotni lide co v tom pokracuji tak tu dnes mame celkem
pravidelne Ostravske Linuxove seminare. (http://ols.vsb.cz/)

Pokud chcete nekdy delat kurs na Linux, ktery je pro lidi, kteri budou
chtit se systemem neco delat, tak musite zacit od zakladu, tj. seznamit
je s prikazovou radkou, s tim, kde co na systemu najdou, umistenim
adresaru atd.
Jiste, ted polovina lidi namitne, ze tohle nikdy potrebovat nebudou a ze
to nemusi vedet, protoze nejsou zadni programatori, ale Linux neni o tom,
ze to je skoro stejne jako Win, ze to ma stejne okynka, ze to umi menit
pozadi jako ve Win, ale je to o jinem systemu!

Lidi budou ze zacatku mozna prskat, ze toho je hodne, ze si to nikdo
nemuze pamatovat atd. Vsak taky neni smyslem popisovat vsechny
konfiguraky, co ktery umi, ale je nutne aby vedeli, ze konfiguraky lezi v
/etc, logy lezi ve /var/log atd. Z vlastni zkusenosti muzu rici, ze takovy
kurs je prinosem jak pro lidi, kteri se potom dovedou v pripade problemu
dobre zeptat tak pro ostatni v okoli, kteri od takovych lidi dostanou
pravdivejsi informace o tom, ze Linux neni pro uplne blbe, ale s trochou
snahy se v tom orientuje kazdy.

Takze pokud je kurs veden na skole, tak je vedte k tomu, aby se umeli na
systemu orinetovat, to ze se v KDE ci Gnome daji zmenit barvicky je
absolutne o nicem, na to prijde kazdy.

Nize uvedena osnova je vicemene dostacujici, opravdu tam nevynechte
napr. seznameni se strukturou adresaru atd.

R.V.

hruba) osnova by byla
asi neco jako: > >   * Nastin historie Linuxu a vubec Unixovych systemu