pomoc - trochu jiny pohled (i bez toho pohledu...dlouhe)

Stanislav Meduna stano-cznews na meduna.org
Neděle Únor 3 09:56:23 CET 2002

On Sat, 2 Feb 2002 21:36:38 +0000 (UTC), Pavel Kankovsky wrote:

: A kdyz si ho neprectu a strcim do mikrovlnky kovove nadobi (a zacnou
: letat blesky), nebo do mycky nastrkam malovane nadobi po babicce
: (a vyndam ho ciste *dobela* umyte), tak si kazdy, komu si postezuju,
: jak je takove zarizeni uzivatelsky neprivetive, zatuka tak akorat na celo.

Ale nezatuka. Pouzivatelia tychto zariadeni navod necitaju presne
tak, ako lud pocitacovy - mam svoje skusenosti, aj s vysokoskolsky
vzdelanymi. Oni prestanu citat v momente, ked sa dozvedia, ako
sa to privedie k cinnosti... A az tie blesky zacnu skakat,
tak niekomu zavolaju a stazuju si, ze to nejde. Pripadna podobnost
s touto konferenciou je cisto nahodna.

Mimochodom, blesky uz skakali aj mne - ohrieval som niekolko drobnych
kuskov a asi boli od seba vzdialene akurat na pol vlnovej dlzky
alebo co - vizualne efekty stali za to a obavam sa, ze manual
o tejto moznosti mlci (neviem to ale naisto, lebo som ho ... nuz,
necital nijak zvlast dokladne :-))).

: Moje zkusenost se splachovacim zarizenim je takova, ze nejmene jednou za
: rok se zasekne, zacne spatne zavirat privodni ventil, pripadne se utrhne
: snurka. A clovek, ktery takove trivialni opravy nezvladne, protoze od neho
: nikdo nemuze chtit takovy nadstandardni intelektualni vykon, aby vedel,
: kterou trubkou tece voda dovnitr a kterou ven, si nejake to neuctive
: pojmenovani docela zaslouzi.

Mas to stastie (?), ze zijes medzi technicky orientovanymi ludmi. Neviem
si predstavit hoci svojich rodicov, ako rozoberaju zachodovy ventil,
pretoze raz zase tiekla voda plna hrdzaveho sajrajtu a nieco sa vovnutri
ucpalo - ti skusia parkrat splachnut, pomykaju s tym a ak nepomoze,
zavolaju mi :-). Ze niekto vie napr. diagnostikovat a "opravit"
chore dieta proste este neznamena, ze vie diagnostikovat a opravit
aj zachod...

A detailne porozumiet tomu, ako tie dnesne hajzlove ventily funguju
(so vselijakymi hydraulickymi spatnymi vazbami), to nezvladam
ani ja a neverim, ze Ty ano :-)

: Myslenka programovaciho (ci jineho) jazyka, ve kterem nelze
: formulovat spatne veci, jednak zapada spis do Orwellova romanu
: 1984, jednak je stejne pochybna, protoze praxe -- a obcas i teorie (napr.
: Goedelovy vety o neuplnosti) -- ukazuje, ze nelze udelat "newspeak",
: ktery bude zaroven dostatecne vyznamove bohaty, aby byl uzitecny.

Myslienka jazyka (a nielen jazyka, prostredia vseobecne), ktory
by zjednodusoval formulaciu spravnych veci a zneprijemnoval tvorbu
veci nespravnych, stoji ale za uvahu. V comp.risks bol nedavno
celkom pekny thread okolo toho, co je vlastne pricinou toho,
ze najdenie zneuzitelneho buffer overflow je skor z kategorie
otazok "kedy" a nie "ci". Pomerne dost tam rezonovalo C s jeho
nemoznostou bounds-checkingu (ani ako option pri preklade)
a povodny navrh unixoveho API s vecami ako gets, pointrami
s poznamkou v manuali "miesto musi byt dost velke na najvacsi
ocakavany vysledok". Tieto dve veci vychovali jednu, mozno dve
generacie programatorov, ktori svoje navyky zmenia len velmi
tazko.

A ono sa to potom taha. Exception handling v modernych jazykoch
je pekna vec, ale co z toho, ked mi system sam vrati akurat -1
a je na mne, aby som sa babral s errno (resp. HRESULT). Je velky
rozdiel, ci musim nieco explicitne urobit v pripade, ked chybu
chcem osetrit (if (r < 0) ...) a ked ju osetrit nechcem (catch(...)).

Takze debata ohladne toho, ci sa da neutesena situacia zmenit
pouzitim vhodneho jazyka a ktory jazyk novych adeptov ucit,
je podla mna velmi dolezita.

: Otresny priklad je jisty nejmenovany system, ktery se konfiguruje
: asi peti ruznymi "klikacimi" nastroji, z nichz kazdy nabizi
: jen castecny a neuplny pohled na vec.

Tusim, ktory konkretne myslis, ale ono ich je viac...

Zdravi
--
                                          Stano