OT: Důvod přechodu na Linux

Petr Klimovic pizi na jinak.cz
Úterý Únor 5 19:40:59 CET 2002

 MV> Budme uprimni. Nastavite jen ty modemy, ktere Vam vyrobci "dovoli"
 MV> to tim, ze dodaji ovladace k temto modemum. Zacinaji to chapat i
 MV> sami
 MV> Americane :-) Tady nejde o zadne windows. Tady jde o to, ze
 MV> informacni
 MV> systemy jsou dnes (tezko rici zda bohudik nebo bohuzel) nedilnou
 MV> soucasti rady ekonomik, te nasi nevyjimaje. Otazka zni - postavite
 MV> si
 MV> ekonomiku na Pandorine skrince ?  Pandorinou skrinkou neni
 MV> operacni
 MV> system jako takovy, ale OBCHODNI MODEL s nim spojeny.

> [...]

Zrovna dneska jsem meditoval na tim, zda nase averze k Windows je dana
jejich technickymi parametry, nebo spise odporem k filozofii, ktera se
s nimi spojuje. Myslim, ze z technickeho hlediska jsou dnesni Win uz
docela slusny system, ale rozdil je v tom, jaka pravidla v tom svete
panuji. Ve svete free software se povazuje za samozrejme, ze s
programem dostanu dokumentaci ktera vycerpavajicim zpusobem popisuje co
program dela, co kam zapisuje, co odkud cte. V krajnim pripade je tou
dokumentaci zdrojak. Ve Windows temer kazdy program pise do registry,
ale jeste jsem se nesetkal s tim, ze by existoval popis toho, co kam
pise. Takze prestoze s registry se da pracovat i z prikazoveho radku,
nelze konfiguraci automatizovat. Kdyz v linuxu chci aby od osmi hodin
mailer zacal delat neco jinak, necham crona spustit skript, ktery neco
zapise do konfiguraku. Ve svete windows musim nejdrive zpetnym
inzenyrstvim vybadat, kde v registry se ono nastaveni ukryva a pak uz
mam temer stejne moznosti jako v linuxu (scheduler, skript). Stejne tak
treba zalohovani, nelze zkopirovat aplikaci nekam jinam, nebot to
vyzaduje zjistit ktere soubory k ni patri a ktere vetve registry.

Petr

... Zna historie *jediny* pripad kdy vetsina mela pravdu?