LILO a cylindry

Tomáš Vondra vondra na tesmail.cz
Sobota Únor 16 22:21:06 CET 2002

H> Dobrý den.
H> Mám RedHat 7.1 2.4.3   a windowsovy disk který má okolo 3300 cylindrů ale
H> LILO  funguje jen na 1024 cylindrů,jde to nějak udělat aby LILO fungovalo i
H> když má můj windowsový HDD tolik cylindrů?

  Problem neni v tom ze by disk mel vic jak 1024 cylindru. Problem je
v tom, ze BIOS (alespon tusim) dal nez za cylindr 1024 nevidi. Cili
staci umistit /boot na partisnu ktera KONCI pod 1024 cylindrem, a je
to OK.

  Pokud vim tak to ale dneska uz neni tak uplne pravda - nove LILO by
se s 1024 cylindrem melo umet docela dobre vyrovnat a pak uz zalezi
jenom na BIOSu jestli to taky skousne (a novejsi desky to pry umi).
Osobne jsem to nepokousel, nemam proc.

  Cili udelej jednu partisnu, (na /boot staci 10 MB - pokud tam
nebudes cpat mraky kernelu), ktera bude pod 1024 cylindrem. Kde presne
to je ti nereknu, protoze geometrie disku se lisi model od modelu,
takze to se musis mrknout sam. Nektere (stare) disky to mely okolo 540
MB, novejsi to maji okolo 8 GB a jsou jeste dalsi moznosti.

  Nejlepsi je mrknout se na to treba pres fdisk. Nevim jestli to umi i
Windowsovsky, ale Linuxovy ukazuje i cylindry ktere partisna zabira.
Osobne mam 1024 cylindr zhruba na 8.5 GB, takze mam disk delenej zhruba
takhle:

/hda1 3 GB FAT32 pro Windows
/hda5 20 MB ext2 pro /boot
/hda6 4.5 GB FAT32
/hda7 3 GB ext2
/hda8 200 MB swap

  Nerikam ze je to nejlepsi nebo jedine spravne reseni, ale proste to
tak mam a bez problemu to funguje. LILO jsem si nechal zapsat ho /hda5
a nikoliv do MBR, a pouzivam XOSL (viz. http://www.xosl.org ).

  Problem by mohl byt pokud mas jednu partisnu ktera jde od 0 az za
1024 cylindr. To je potom potreba tu partisnu zmensit resp. zrusit a
znovu vytvorit. Na zmenseni existuji programy - PQ PartitionMagic, ale
jednak jsou za penizky a rozhodne to nezkousej bez zalohy. Osobne na
to doporucuju linuxovej fdisk (Windowsovskej je na houby), diskdruid z
instalace ti na tohle bude k nicemu.

  Takze ZAZALOHOVAT (pochopitelne na jiny disk), pokud jsi s fdiskem
jeste nedelal tak se pekne pomodli a s chuti do toho.

A jeste PPS: Tohle uz v konferenci bezelo asi 100x.
H> Hacx

Bye
Tomas