proc dat prednost linuxu?

Úterý Únor 19 10:02:12 CET 2002

>   c) stabilita
>
>   Sice se jedna jen o maily a profily, ale i tak neni mozne prichazet o
>   data. Z tohoto duvodu je take dulezite zvolit spravny FS+ACL a v tomto
>   smeru nemam v linuxu zadne zkusenosti pri vyssim zatizeni. Bylo by
>   nejake doporuceni z aktualniho nasazeni?

1. Maily naprosto nesouvisi se Sambou! => je mozno je oddelit na uplne
jine zarizeni a autorizaci provadet pomoci NIS (YP).
2. FS + ACL - blizsi aktualni info naleznete na www.samba.org, mam
dojem, ze pomerne nedavno jsem cetl, ze ACL je korektne pouze na urcite
zurnalovacim FS (mam dojem, ze oblibene ext3), ja jsem zatim nemel
potrebu jej v tomto stavu nasadit.

> Mozna jsem se vyjadril nepresne, ale tech 300uzivatelu ve spicce bude na
> sambe aktivnich, pripojeno bude mnohem vice uzivatelu, pocitam tak
> 500-700.

	Kolik uzivatelu je prihlasenych je celkem putna, na stroji je 256MB RAM
(pres 100MB vyuzito jinak nez pro data a kod samby) a presto je asi
dalsich 300MB 'shared' => dalsich 300 uzivatelu mi udela dalsich 300MB
shared (tedy 'zadne' obsazeni pameti) a trosku v datovem segmentu -
pokud bude pamet slaby clanek (jako ze 256MB po teto strance 500
uzivatelu bez problemu utahne), skalujete dle potreby temer linearne.

Aktualni stav:
[root na ibox /root]# ps axf|grep smb|wc -l
    203
[root na ibox /root]# free
             total       used       free     shared    buffers
cached
Mem:        257952     255632       2320     273096      62836
53628
-/+ buffers/cache:     139168     118784
Swap:       232932          0     232932
[root na ibox /root]#

	Stroj v teto konfiguraci navic spravuje postu pro zhruba 200 lidi,
slouzi jako MTA (sendmail) a POP3 server (Washington University) a
prichozi posta je scanovana antivirem Sophos.

> V tom bych problem nevidel, gigabit je mozne nasadit, ale v soucastne
> dobe neni 100Mbit omezeni.

	Pokud 100Mbit neni omezeni, pak mate zrejme pomaly diskovy subsystem -
coz je pomerne draha (mozna i nejdrazsi) soucast celeho file-serveru.

Naopak znal jsem konfiguraci serveru FIK na VUT FEI IVT ve sve dobe
(Novell 4.X - nyni mozna 5 ci 6) a tam byla sit primarnim zpozdovadlem v
te dobe (a mam pocit, ze i v pripade, kdy v nem byli 2 Gbitove sitovky)

> Da se vysledovat kde je uzke hrdlo u tohoto systemu? Bohuzel nemam
> moznost si nasimulovat takovou zatez a tato informace je pro mne
> rozhodujici. Pokud uzkym hrdlem jsou diskove operace, tak by stacilo
> pres nejaky sitovy protokol pripojit /home z jinych pocitacu(jak zde
> bylo jiz napsano). Pokud je uzkym hrdlem systemu zatez CPU, tak bude
> nutne resit rozhazovani zadosti napr: pomoci inteligentniho switche nebo
> nejakeho clusteru...

	Jak jste jiz psal - u Vas 100Mbit neni omezujici faktor, naopak, ja
jsem za dobu provozovani ruznych file-serveru nasel pouze a jen tyto dva
velice limitni faktory:

a) disky (a to i v pripade RAID pole s LVD disky)
b) prenosove sitove medium

	Zatez CPU na sambe jsem nikdy nepozoroval v saturaci z duvodu I/O
operaci apod. V pripade Gbit sitovych rychlosti je zase problem
'nakrmit' ten kabel - o tom vi nejspise svoje Yenya vs. ftp.linux.cz...
(ostatne, podivejte se sam na statistiky www.linux.cz/stat.html ?)

PS: Nechci sofistikovane porovnavat Sambu vs. Novell NetWare, citim se
povolany spise v tom prvnim, ve druhem jsem byl za svuj zivot vesmes
uzivatelem, predpokladam, ze nema smysl se dnes bavit o vykonu obou
systemu na 386DX apod. - domena NV 3.X. Mozna ze system s NV je
sladenejsi a podava vetsi vykon v okamziku, kdy HW silne dycha - je to
moje teorie a celkem bych ji i veril, v praktickych nasazenich jsem vsak
problem v Sambe nevidel zadny a uprimne receno, nestavel jsem tak
'vysoky' file-server, ktery by zelezo rozume neutahlo a pokud ano,
nebylo to z duvodu Wintel architektury... A co se tyce stability,
provozuji stroje (file-servery) na zeleze HP (Netserver E40 ?) s uptimem
radove stovky dni a vypadky (ktere vykonu linuxu mozna pomohou,
nepopiram, ostatne uklid pomuze vykonu kazdeho OS) jsou zpusobeny jinymi
okolnostmi nez SW pad at uz OS nebo ostatnich SW komponent vcetne
Samby... (procentuelni dostupnost Vam tedy nejsem schopen dodat, vim co
znamena '5 devitek', bohuzel nebyl jsem zatim pripusten k systemu, ktery
takto bezel, ale domnivam se, ze tyto E40 by se do teto kategorie
zaradit daly)

PPS: A vzhledem k tomu, ze vim co znamena 99.999%, docela by mne
zajimalo, rychlost padu, jeho detekce a obnoveni puvodniho stavu - za
tech zhruba 20 minut se to u takto 'nabusenych' a rozlezlych systemu
IMHO ve valne vetsine pripadu neda povolene tolerance dosahnout ani 1x
za rok! - je to jen reklama a marketing?