OT - Zapomenuté heslo do AIXu 3.x

POLÁČEK Petr petr.polacek na hus.br.ds.mfcr.cz
Pátek Únor 22 13:25:53 CET 2002

Omlovám se předem, že se tento dotaz netýká přímo Linuxu, i když jde také o
UNIXový OS.

Máme v práci veeeelice dlouho nepoužívaný IBM server RISC System RS/6000 typ
320H. Běží na tom AIX verze 3. Problém je v tom, že už nikdo nezná rootovské
ani jiné heslo a nepodařilo se mi do toho nijak přihlásit.
Potřebuji něco jako je v RH linuxu jednouživatelsý mód (lilo:linux single).

Na netu jsem našel popis, kdy se dá při bootu v 'service' módu z
instalačního média zvolit "Limited Maintenance Shell", což by mělo být právě
něco jako jednouživatelský mód linuxu.
Problém je v tom, že k tomu nemám to instalační médium AIXu verze 3.
Pravděpodobně to už někdo vyhodil, pokud to tu vůbec bylo. Mám jen sadu
diagnostických disket, ale ty mě se změnou hesla do AIXu nepomohly.

Zkusil jsem připojit disky ze serveru ke standardnímu PC se SCSI rozhraním a
pomocí Norton Disk Editoru hledat soubor /etc/security/password a v něm
zašifrované rootovské heslo. Hledal jsem na disku toto

root:
	password =

Těchto záznamů jsem tam našel docela dost a všechna zašifrovaná hesla jsem
nahradil řetězcem, ke kterému jsem znal rozšifrované heslo. Použil jsem
řetězec, který z mého hesla vygeneroval AIX 4.1.x v souboru
/etc/security/password na jiném serveru. Doufal jsem, že oba systémy
používají stejný šifrovací algoritmus. Bohužel se mi poté ani s tímto mě
známím heslem nepodařilo do AIXu 3.x přihlásit. Buď používá jiný algoritmus,
nebo do něj kromě vlastního hesla zahrnuje ještě něco jiného.

Znáte někdo jiný způsob, jak se do AIXu 3 přihlásit bez znalosti hesla?
Nemohl byste mě někdo půjčit instalační médium, abych se dostal do "Limited
Maintenance Shell" (potřebuju to na disketách)?
Nemůžete mi někdo poslat řetězec z /etc/security/password i s heslem, ze
kterého jej AIX 3.x vygeneroval?

Nevím přesně, jestli je to AIX verze 3.1.x nebo 3.2.x. Jeho login prompt
vypadá dásledovně:

IBM AIX Version 3 for RISC System/6000
(C) Copyrights by IBM and others 1982, 1991.
Console login:

Díky předem.
Petr Poláček