Prijemny editor pro PHP na Linux

Jirka Kosek jirka na kosek.cz
Úterý Leden 15 16:59:47 CET 2002

"Ing. Miloslav Ponkrác" wrote:

> Na druhé straně mám pocit, že PHP se stal částečně komerčním projektem, a
> nejsem si jistý, zda nejsou některé možnosti z free PHP vypouštěny, nebo
> omezeny. Alespoň tak to na mě začíná působit, a budu rád, když mě tady v
> konferenci poučí, jak to je.

Tak to máte dost špatný pocit.

Z PHP žádné možnosti vypouštěny nejsou. Neustále jsou přidávány nové.

> Není ve free verzi PHP 4 omezeno ladění, kompilace do binárního kódu, apod.?

Ani jednu věc z toho PHP samo o sobě neumělo. Jádro použité v PHP4
(Zend) obsahuje API, které vám umožňuje napojení debuggeru nebo
vytvoření kompilátoru nebo cache předkompilovaných skriptů. Existuje
několik komerčních i free implementací debuggeru a cache, které API
využívají.

Mezi komerční implementace patří i produkty firmy Zend Technologies --
jejím zakladateli jsou autoři jádra Zend používaného v PHP. Zadarmo
napsali jádro a některé moduly do PHP, teď se živí prodejem vývojového
prostředí, debuggeru, cache a binárního obfuskátoru kódu (Zend Encoder).
Jestli se vám to nelíbí, můžete použít nějakou free alternativu --
všechny, co jsem zatím viděl, ale byly horší než ty od Zendu.

Oni se i autoři free softwaru musí něčím živit, a nevidím nic špatného,
když se živí tím, že napíší dobrou implementaci okolo zveřejněného a
dobře dokumentovaného API nějakého free produktu.

> Dočkáme se vůbec někdy toho, co třeba v Perlu, že se spouští binární kód,
> aby se neustále nepřekládalo? A nebo to je prostě už navždycky v budoucnosti
> za peníze?

V současné době existují free i komerční produkty, které naparsují
zdrojáky do mezikódu a ten pak přímo provádějí. O kompilátoru do
nativního kódu nevím, a myslím, že to je zvlášť pro webové aplikace
docela k ničemu. Většinu aplikací tím nezrychlíte, stejně je brzdí
databáze, IO, pomalé linky, ...

  Jirka Kosek
  e-mail: jirka na kosek.cz
  http://www.kosek.cz