ISO valhalla

Čtvrtek Červenec 4 00:20:09 CEST 2002

On Thu, 27 Jun 2002, Ing. Pavel PaJaSoft Janousek wrote:

> 	Prominte Milane, ale kde jste to cetl, v LinuxCZ konferenci jsem si toho
> nevsiml...:-0

> 	Vlastni prusery omlouvat duverivosti je rovnez cesta, beda, kdyby to same
> udelala 'konkurence', tak ji roznasime argumenty az do nebes...:-(((((

Tohle vsechno je FUD. jestli to mohu ozrejmit jeste vice, tak proste
existuje oficialni stanovisko RH a neni (zatim) verejne. Cokoliv jineho je
z pravnich duvodu zakazano komukoliv sdelit. Muzete si byt jist, ze RH to
nese velmi tezce a kdyby mohli, radi by to (ihned) vysvetlili.

Myslim, ze jsem to ozrejmil dostatecne presne a zamerne jsem napsal
"spekulace", protoze to proste neni verejna zalezitost (a neni to zamer RH
sebe sameho). I to vsak (jak zde vidno) vede k dalsim (zbytecnym)
vypadum.

Tenhle problem je problem RH proto, ze je nejvetsi distribuce. Pokud firma
Monotype uzna za vhodne pravne kontaktovat dalsi distribuce zaujimajici
minoritni podil na trhu, budou se (velmi pravdepodobne) chovat (z
donuceni) stejne (pokud nestihnou udelat napravu samostatne drive).

> 	Fine, takze se 'metody' priprietalniho SW prumyslu aplikuji na Svobodny
> software, super, ja myslel, ze svobodny software je o trochu necem
> jinem, zrejme jsem z jine planety... - argument logicky, chapu jeho
> vyznam, nechapu vsak jeho souvislost s Free software (copak jsem si
> koupil _licenci_ k necemu?).

Licence a autorska prava nelze opomijet ani u FreeSW, jak se presvedcila
treba jedna nejmenovana firma u StarOffice a jak se nyni ukazalo pri
prejmuti AbiWordu a fontu. To ze nasledky nese distributor s >50% podilem
trhu misto autora puvodniho balicku je dusledek efektivity pravniho zasahu
majitele prav.

> 	Nepochybne, ale ani soucasny stav ve mne nevzbuzuje duveru, ani v Red
> Hat, coby spolecnost, ani ve Free software, ktery si nedal pozor na
> prava ani v lidi, kteri se tvari, ze se zrejme nic nedeje a vse usne...
> ano, to se ostatne deje vzdy a vsude... mne se to nelibi a mozna nejsem sam.

Tohle jsou KECY. Pravo jako takove existuje a neda se ignorovat (at se to
nekomu libi nebo ne). Avsak na rozdil od naseho pravniho stavu je zvykem
(treba v USA nebo Anglii) bojovat pravem proti nespravnym zakonum a
(pripadne) si opet pravni cestou vynutit zmenu. U nas (bohuzel) je zvykem
zakony a pravo obchazet, ignorovat a kaslat na ne, coz je (uz od stareho
Rima) *VELMI* spatne (a popira to princip pravniho a demokratickeho
statu).

To, ze (nekdo) rekne, ze na pravni narok XY kasle (viz treba nedavnou
prestrelku na zverejneni SRC pro GPL SW u nejmenovaneho distributora),
neni spravne a nezavdava duvod k ignorovani (jakychkoliv existujicich)
pravnich norem (at uz si o nich kdokoliv myslime cokoliv).

Pokud se Vam neco nelibi, racte si pravni cestou vynutit napravu.
Budete-li jednat jinak, snizujete se k jeste zavrzenihodnejsimu chovani
(nez tvurce spatneho zakona a nekdo, kdo jeho naplneni vyzaduje).

Kdyz je neco Free, neznamena, ze si muze delat co chce.

--
                        Milan Keršláger
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz