EXT2-fs error

Tomáš Vondra vondra na tesmail.cz
Čtvrtek Červenec 4 04:15:01 CEST 2002

JK> To co badblocks nadetekuje umi pak fsck castecne opravit (poznaci si vadne
JK> bloky a nepouziva je). Ovsem neni az tak ridkym jevem, ze se vadne bloky
JK> zacnou mnozit, kdyz je ten disk vadny...

Poradne jsem to proklepnul badblocks, a to nekolikrat nedestruktivnim
read-write testem. Hral jsem si tu s tim asi dvanact hodin v kuse, ono
nekolikrat projet 6 GB to da proste zabrat. Na hda1 to naslo jeden
chybny blok, na hda2 a hda3 to naslo po trech. Ani pri
nekolikanasobnem opakovani to nejevilo zadnou tendenci o rozsireni na
vetsi pocet, cisla chybnych bloku se take nemenila. Pokud si dobre
pamatuji, tak tyhle bloky byly na tom disku jako chybne oznaceny jiz
ve Windows, a to uz je nejaky ten patek zpatky...

fsck pri prvnim spusteni opravil vznikle chyby, a pak uz se tam zadne
dalsi neobjevily. Nicmene na dalsi konzoli (v rescue modu) se behem
testovani objevovaly zajimave hlasky. Napriklad pri testovani prvni
partition

<6>attempt to access beyond end of device
<6>03:01: rw=0, want=1236976, limit=1236973

ale nejsem si jisty jestli to nahodou neni pri tomhle testu bezne.
Nemuze byt chyba treba v rozdeleni disku?

/dev/hda1   *    1      154     1236973+    83   Linux
/dev/hda2        155    937     6289447+    83   Linux
/dev/hda3        938    1199    2104515     83   Linux
/dev/hda4        1200   1216     136552+     5   Extended
/dev/hda5        1200   1216     136521     82   Linux swap

Sice uz jsem delil dost disku, ale asi zacinam byt paranoidni. Fdisk
mi sice hlasi, ze pry 124 nealokovanych sektoru, ale to snad neni
chyba kvuli ktere by se to melo hroutit.

IMHO to vypada, ze chyba bude nekde jinde nez v HW, protoze to nijak
neprojevilo. Podeziral jsem z toho pamet, ale nekolikrat jsem ji
projel osvedcenou utilitou memtest86, a nikde nic. Tipnul bych si ze
by problem mohl byt v jadru, ale kdo vi... Treba je tam nejaky patch
se kterym se bije deska/chipset/disk.

Deset hodin intenzivni prace s v kuse je podle mne docela dost. Kdyby
byla nekde hw chyba, uz by se to nejspis projevilo. Zkusim tam jeste
jednou soupnout toho RH 7.3, pokud to opet zbuchne tak tam zkusim
nacpat opet toho RH 7.1 ktery uz tam byl predtim.

Bye
Tomas