(x)emacs syntax highlight

Ales DOLECEK ales.dolece na centrum.cz
Středa Červenec 10 17:25:28 CEST 2002

Vaclav Peroutka wrote:
> Ahoj,
>
> jako uzivatel NEDITu bych se rad zeptal na par veci ohledne emacsu.
> Uvazuji na nej prejit, ale neumim par veci.
>
> Zajimalo by mne, jak udelat zvyraznovani textu v emacsu, ev. uzivatelske
> "jazyky" ( napr. Specman). Pouzivam puvodni instalaci z RedHatu 6.2
> (verze 20.7 mam pocit) a tam to nejak nejde ani v Xech ani na konzoli.
> Cetl jsem info, ale z toho moudry nejsem ani trochu a na www ve FAQ toho
> taky moc neni.

Syntax highliting je v Emacsu označováno jako "fontifying" => zkuste:
C-h a fotify
C-h a font-lock

Pokud chcete "nahodit" defaultní automatické obarvování pro aktuální
buffer použijte:
M-x font-lock-mode

Jestliže chcete automaticky obarvovat všechny buffery umístěte do
souboru ~/.emacs následující řádek:
(global-font-lock-mode t)

V případě velkých či syntakticky složitých souborů nemusí stačit Emacsu
velikost vyrovnávacího bufferu a obarvování je stornováno.  Tento
problém se dá vyřešit pomocí dalšího řádku do ~/.emacs souboru:
(setq font-lock-maximum-size 524288)

> Jak se upravi tabulatory ? Mam rad tri mezery pro kazdou uroven, tam
> jsou bohuzel jenom dve a jak to predelat, netusim.

Tabelátor se může chovat v každém módu jinak, takže nějaké globální
nastavení asi neexistuje.   Pokud se týká programování v C(++) a spol.
hledejte v info k cc-mode. (Mě vyhovuje výchozí nastavení, takže vám
více neporadím.)

> Da se zobrazit do bufferu obsah nejakeho adresare, nebo musim nejaky
> soubor odtud primo otevrit ?

Pokud "otevřete" místo souboru adresář (např.: C-x C-f ~/) přejde Emacs
do dired módu, který vám dovolí brouzdat se filesystemem.  Až najdete
požadovaný soubor stačí stisknout Enter.

Pokud to nevíte upozorňuji, že Emacs umí automaticky dokončovat nejen
příkazy, ale třeba i jména souborů.  Proto pokud napíšete:

C-x C-f /etc/g

a stisknete Tab ukáže vám Emacs v dočasném bufferu všechny soubory a
adresáře odpovídající /etc/g*.  Můžete psát dále, nebo si z dočasného
bufferu vybrat soubor podobně jako v dired módu.  Rozdíl je pouze v tom,
že dired buffer zůstane nadále otevřený, ale dočasný buffer
automatického ukončování se po výběru zavře.

> A pak taky, jaky je prakticky rozdil mezi xemacs a emacs ? V tom
> porovnani, co jsem nekde nasel, je to zpusobem "my mame tohle a oni to
> budou mit v dalsi verzi" apod. Jde mi o bezne pouzivani jako
> programatorsky editor, tzn. zadne velke/siroke pisma mne celkem
> nezajimaji, ale nejake rozumne rozdily, pokud jsou.
 >
> Nejde mi o presny popis reseni, ale treba kde to najit, nejaky rozumny
> tutorial a ne maglajz typu INFO...

Pro opravdove začátečníky má Emacs zabudovaný tutorial. Zkuste: C-h t

> Diky za ztraceny cas,
>
> Vasek

:-)  Zdravím, Aleš