pristupova prava po nainstalovani rpm

Martin Hassman Martin.Hassman na vscht.cz
Čtvrtek Červenec 18 09:12:26 CEST 2002

>Ja tedy mam skoro porad umask 022 a tajna data vyrabim vetsinou v pred-
>pripravenych adresarich, kam nikdo nesmi. Coz asi ma vetsina lidi, coz
>zase vysvetluje, proc si podobneho problemu nikdo jiny nevsimnul.

Ted jste mi trochu zamotal hlavu, takze jsem prave ztravil asi hodinu instalovanim a odinstalovanim balicku cstools za ruznych podminek :-(
Ale nebylo to marne :-))

Tak jste mne presvedcil, ze se musim poradne naucit osmickovou soustavu, (jsem zvykly se na prava divat vzdy jen pohledem rwx----- nez pomoci cisel). Umask mam taky 022 :-(, jen jsem si to cislo vykladal spatne. Nicmene zjisteni:

> Ale adresar pred
> tim zrejme neexistoval, takze byl pri instalaci
> cstools-0.178-2.i386.rpm asi automaticky vytvoren a zrejme se pouzila
> hodnota umask roota.

plati!!! Zkousel jsem instalovat balicek s ruznymi umask (ted uz umask hodnote rozumim :-) a sledovat onen problemovy adresar a ten ziskaval vzdy prava dle umask.

No a proc jsem mel puvodne s temi pravy problem? Protoze misto rpm -ivh balicek radeji pouzivam krasny a skvely midnight commander, a jak jsem prave zjistil, tak ten ma v /usr/lib/mc/extfs/rpm (coz je skript, ktery obstarava manipulaci s rpm v midnight commanderu) natvrdo receno: umask 077. Coz je taky vysvetleni, proc jste si toho "vy tvrdaci" co instalujete pomoci rpm -ivh balicek nevsimli (a prijdem na to az mi zelenaci ;-)

Doufam, ze jsem to moc nezamotal, pokud to poslete do bugzilly budu rad, urcite se s nimi domluvite lip nez ja (a hlavne vite kdy je chyba na vasi a kdy na jejich strane - v tom ja jeste nemam moc jasno :-)))

A zde jsou pozadovane udaje:

Mam RedHat7.3

$ rpm --version
RPM verze 4.0.4

$ rpm -qi rpm
Name        : rpm                          Relocations: (not relocateable)
Version     : 4.0.4                             Vendor: Red Hat, Inc.
Release     : 7x.18                         Build Date: Et 18. duben 2002, 23:36:17 CEST
Install date: Et  9. kviten 2002, 16:43:36 CEST      Build Host: porky.devel.redhat.com
Group       : Systémové prostoedí/Základ    Source RPM: rpm-4.0.4-7x.18.src.rpm
Size        : 5961708                          License: GPL
-- cut --

martin hassman