[OT] Re: monitoring serioveho portu

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Středa Červen 12 14:04:13 CEST 2002

> I Vy idealisto.
>
> Kolik je Vam let, ze nepamatujete 2dratove rozvody, kterych tu jeste je
> urcite vice nez 50%? Pak si vemte ubytek na PEN vodici dlouhem nekolik
> desitek metru jste doma. 50 V neni uplna vyjimka, proste kope jak cert.

Ja ty rozvody pamatuju - a dokonce jsem si v te dobe delal 50-ku.
Jenom tvrdim, ze jsou (z hlediska dnesnich pozadavku) zapojeny
spatne. Kdyz chcete provozovat nejaky spotrebic, musite mu holt
udelat patricne zazemi. Nikoho neprekvapi, ze si napr. kvuli
prutokovemu ohrivaci musi udelat novy privod do koupelny, ale kdyz
nekomu reknete ze si ma kvuli PC zapojit zasuvku na 3 draty, bude na
vas koukat jako byste spadli z visne.

Mimochodem i tyhle problemy byl jeden z duvodu proc se zmenila norma,
ze. Pokud se vam v jednom bode sejdou 4 vodice ktere maji mit stejny
potencial a nemaji ho, je to proste pruser (a v dnesni dobe to neni
vyjimecne - napr. napajeni PC, audio kabel ze zvukovky do veze,
antena do TV karty, linka k modemu ..). S tim nenadelate nic lepsiho
nez rozvest si PE z rozvadece oddelene.

P.S. taky jeste pamatuju vyhazovy od zkousky, pokud nekdo nakreslil,
ze se ma PEN zapojit na "nulak" a az pak spojkou na kolik.

P.P.S. V byte postupne menim stare rozvody (letos bude definitivne
konec). Ale co jsem pri tom videl, to me docela sokovalo. Namatkou -
vsechny zasuvky byly zapojeny "nesystemove" (PEN -> dutinka ->
kolik), u jedne zasuvky byl kolik nezapojeny, u jedne byl sice
spravne propojen s levou dutinkou(*), ale byla na ni faze, takze tu
propojku nejaky sikula misto predelani jen prestipnul. Mezirka byla
cca 0,5 mm a nechci videt co by se stalo, kdyby s tim zastrcka
pohnula a spojila to. V koupelne zase byla zasuvka zapojena na privod
pro Infrak. Bylo to novejsi - cca 1980. Nebyl s tim problem az do
chvile, kdyz se zacala pouzivat automaticka pracka. Jednou me
manzelka vola, ze to nepere. Podival jsem se na to a docel ve me
hrklo - na pracce byla faze na kostre, coz by mohlo byt v koupelne
dost neprijemne. Na vine nebyla chyba v rozvodu, ale hlinik. Jeden
privod (PEN) proste uhnil, i kdyz mel 4 mm2, takze faze sla pres
motor na nulak, pres spojku v zasuvce na kolik a odtud na kostru
pracky. Kdyby tam byly 3 draty, nic by nehrozilo, akorat by to
nepralo.

(*) Podle jeste starsi normy byvala faze vpravo, nulak vlevo a kolik
nahore. Ale tyhle casy uz opravdu nepamatuju.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s