Jeste jednou software pro zpracovani zvuku

Jaroslav Lukesh lukesh na k-net.cz
Pondělí Červen 17 17:59:22 CEST 2002

| Odesílatel: Jindrich Makovicka <makovick na kmlinux.fjfi.cvut.cz>
| kombinace mpg123 | sox

Máte zcela plnou pravdu, ikdyž se divím, že vás nikdo nenapadl. Kvalita se
dá stanovit jak při enkódování, tak i při dekódování, ikdyž z jiného
pohledu.

Zatímco při enkódování určuje, kolik informací z původního signálu zůstane
zachováno a kolik přibude rušivého, při dekódování se určuje kolik dalšího
rušivého signálu přibude díky konečné kvantizaci.

Existuje mnoho metod, jak virtuálně zvýšit kvantizační úroveň, obecně se
nazývají dithering. A právě volbou tohoto ditheringu určujete kvalitu
dekódovaného signálu. Ditheringem docílíte zvýšení dynamického rozsahu při
nízkých úrovních (eh.. dá se to dobře poznat už při -30dB, takže jenom o
nízké úrpvně taky nejde). Pokud takový přehrávač má dithering založený na
psychoakustickém maskování, jeho vedlejší produkty jsou pak v podstatě
neslyšitelné (zajimalo by mně, kolik z vás si jich všimne i bez toho
maskování). Bez ditheringu je to bída, proto někdo přidává +/- 0,54LSB šum.
Ale to je ten nejhorší způsob. Ten šum se totiž dá tvarovat. Je to věda,
kdo má zájem, ať prozkoumá stránky projektu LAME a naoki Shibata i archiv
konference LAME.

Dithering se používá taky při převzorkování (všeobecně při jakýchkoliv
amplitudových úpravách signálu, tedy i filtraci neboť ta je speciálním
případem amplitudové úpravy). SOX je velmi pomalý na jakékoli
převzorkování. Použijte ssrc od Naoki Shibata - je několikrát rychlejší i v
tom nejkvalitnějším režimu a zároveň jeho nejhorší režim je lepší než
nejlepší resampling sox-e. SOX je ale jinak dobrý na konverzi mono-stereo a
"easy" zvukové úpravy a efekty.

Když už jsem strávil takovou dobu psaním, tak vám sem dám i link na NS:
http://shibatch.sourceforge.net/

Zdraví JL.