Thin Clients part 2

Pondělí Březen 4 00:32:34 CET 2002

Cauko ludia.

Toto je cast 2 mojho pribehu implementovania thin clientov, kde budem
rozoberat nejake veci ktore vyvstali a ktore som scasti vyriesil a scasti nie.

Zvuk: spravil som skript a povedal som KDM ze ho ma spustit vzdy pri logine,
ktory:
- ak neexistuje ~/.xmms, vytvori ho a skopci tam defaultny config
- zmeni ten config tak, aby pouzival ako output plugin esd a nastavi ho na
  hostname, skade sa clovek loguje
Teda pokial ma comp nakonfigurovanu zvukovu, ide xmms automaticky kazdemu
userovi.

Zvuk #2: Mam velke problemy so starsimi zvukovkami (isa nepnp), rozchodil som
zatial asi len polovicu a trva to strasne dlho. sndconfig sa chytil len v
jednom pripade z asi 6. Preto som skompiloval RPMka alsy (chcelo sa s tym
trocha pohrat, lebo na masine, kde kompilujem, mam redhetacke jadro a thin
clienty su kvoli spominanym vlastnostiam zalozene na mendrejkovskom). Nakoniec
sa mi to podarilo a depmod nehlasi chyby, uvidime.

Fleš a kviktajm: Ludia vyjadrili zaujem. Tak som evaluoval demo verziu
Crossover Pluginu od Codeweavers a musim povedat, ze som velmi prijemne
prekvapeny. Narozdiel od toho hnusneho linuxoveho vjuvera od makromedie ide
fles v kazdom browseri (konqueror ma obcas problemy, ale nepada) a nezere
vsetko CPU. Skusal som aj kviktajm, ms media (pochopitelne su aj nativne
linuxove a su omnoho lepsie, ale ide o thin clienty a tam na nejaku vysoku
kvalitu zabudnite, a ked som ten plugin uz instaloval tak preco by som podporu
m$ nenainstaloval tiez, zeano), a aj majkrosoftacke vjuveri pre .doc, .xls a
ppt. Hned som to teda kupil na kreditku, 20 dolarov je dobra cena a peniaze
nie su moje :-). Odporucam. Aby som nebol uplne nekriticky, objavil som drobne
muchy, obcas som pri instalacii nieco musel killnut, ale nie je to nic
kriticke. Chod je do relevantnej miery bezproblemovy. Zvuk kvoli thin-clientom
absetnuje, mozno sa mi raz podari esddsp.

Pristup k lokalnym diskom (spominany problem): vyriesil som to tak, ze bezim
na clientovi wu-ftpd cez xinetd. Xinetd ma pristup obmedzeny na adresu servra
a cekuje ident, takze mozem obmedzit nalogovanie napr. na vlastnika pocitaca
alebo toho, kto je tam prave nalogovany. Ident sa obabrat neda, lebo ruta k
servru maju len admini, takze je to zabezpecenie dost dobre, heslo neexistuje
takze nejde co odsnifovat, musel by fejknut ip adresu a to sa velmi rychlo
odhali, naviac je dost pravdepodobne ze nieco take clienta zmrzne, kedze ma
rut mountnuty cez NFS z tej istej ip adresy. wu-ftpd je chrutunuty do /mnt
(tam mam adresare "a", "c" atd) a ma povoleny len anonymous access. Harddisk
je mountnuty cez vfat, flopy a cd cez supermount a vsetky maju uid/gid
anonymneho ftp usera. Na flopy a harddisk funguje pristup bezproblemovo, da sa
listovat, downloadovat, uploadovat, mazat, premenovavat atd. V konquerori
samozrejme klikanim, takze aj integracia je vysoka. Z dosial neznamych dovodov
sa z cdromky nedaju prenasat data (listingy idu), zrejme ide o bug vo wu-ftpd,
ale nie som schopny to reprodukovat inde ako na cdromke na tych
thin-clientoch.

Graficke karty: Drviva vacsina testovanych v pohode, bohuzial som dnes nadabil
na istu S3Trio32, s ktorou su ixy take pomale, ze sa s tym vobec neda robit (a
to prosimpekne log hrdo tvrdi "Acceleration enabled". Upgrade na 4.2.0
nepomohol (resp. pomohol, so 4.1.0 to slo len s vesa drajvrom a zobrazovanie
malo chyby). Podla majitela, s windowsom je to rychlejsie (verim, taku
pomalost som snad este nezazil ani na 486kach a dotycna masina je prosimpekne
K6 so 40MB RAM). Skusim sa spytat v ixovej mejlingliste, mozno mi niekto
poradi. Zatial odporucam mach64 (velmi dobre skusenosti a sam s tym drajvrom
trocha robim :-)) a SiS.

Tlacenie: dlhu dobu som sa moril s omni, nakoniec som "objavil" chybajucu
dependency v RPMku a potom uz funguju obidve tlaciarne, ktore su na druhom
linuxovom servi, cez LPD. Cumel som, ze ten omni umoznuje priamo
listovat/prerabat kju na servri, naposledy som s tym robil niekedy v 6.x,
vidno, ze sa to pohlo dopredu.

Oupen ofis: Bohuzial, jediny doc ktory som skusal, nefungoval spravne,
obsahoval vektorovu grafiku, ktora mala posunute ciary a vo vzorcoch chybal
superscript alebo bol zly.

Red Carpet: Skusil som to nainstalovat a musim pochvalit. Este keby to tak
vedelo bezat bez ixov tak by to bolo super (ak vie, nakopnite ma spravnym
smerom). Ximian Gnome vyzera tiez dobre, ale KDE je subjektivne rychlejsie. V
ximian gnome sa mi nepaci, ze neinstaluje veci do /etc/X11/applnk a tym padom
pri upgrade kopa veci z KDE menu zmizla, napr. xmms.

Od zajtra (dnes) to oficialne ponukam ludom s pomalymi pocitacmi. Doteraz som
to testovne instaloval 4om (+ 5 verejnym v pocitacovej miestnosti). 1
uzivatelka je nadsena, 2 dalsie hodnotia zmenu kladne a u 4teho je ta blba
grafika a nema to zmysel. Ano nepomylil som si rod, skutocne v uspesnom
nasadeni ide o prislusnicky nezneho pohlavia. Zaskolenie vobec netrva 10 rokov
ako tvrdi FUD od Microsoftu, v niektorych pripadoch stacila iba asi minuta.
Klikat vedia vsetci, sprechuje to na nich zvacsa v rodnom jazyku,
administraciu robia admini, konfiguraciu tiez a vsetko sa to uklada na servri.

Casom bude nasledovat diel 3, v ktorom sa budem zaoberat automatizaciou
instalacneho procesu (mozno trochu aj alse) a podrobnejsie experience a
zelanim userov.

Dufam, ze kvalita gramatiky a pravopisu sa oproti predchadzajucej verzii
zlepsila, tentoraz som to aj trocha kontroloval.

S pozdravom,

              To boldly go where I surely don't belong.