Re: Sd?lení Ú?adu pro ochranu hospodá?skésout??e (dlhsie)

Vladimir Rengevic vlado na grafon.sk
Sobota Březen 16 12:12:19 CET 2002

Pekny den ;o)

Peniaze odchadzaju dodavatelovi SW ;o) Ak to kupite od ceskej firmy
tak ceskej firme... ALE ta to kupi od nejakeho dodavatela zvonku
a v cechach ostane len zdaneny zisk predajcu (teda zdani sa v podstate
len jeho rabat)...

No... zaujimalo by ma, ako kto vylici hondotu nosicov a pocita z nej clo.
Na kolko vyde jedno lisovane CD? A ako na to pride colnik?
Inak statu ostane komplet cela DPH z predaja SW (ak sa preda neplatcovi dane).

> [...]
>  pridava i dost prace pochazejici z CR a zisk za tuto praci bych
>  predpokladal, ze zustane v CR. Pochybuji, ze Win by se tak pekne
>  prodavala pokud by nebyla pocestena... Celkem by mne zajimalo jakou
>  formou (ucetne) se prevadi "pocesteni" nekam do zahranici. Obecne
>  by asi bylo zajimave nahlednout do ucetniho vztahu ceske pobocky a
>  "hlavniho stanu". Nechapu proc zde neni clo, takto z toho ma CR
>  kulove -- ze se vubec nekdo ma chut zabyvat BSA.... nakonec prostredky
>  police vynalozene na chytani piratu jsou mozna vetsi nez kolik z

Mam taky pocit, ze autorske pravo sa neda predat! Takze pouzivanie SW
je v podstate len "povolenie pouzit" dany SW. A platime za to autorovi
daneho SW - teda firme, ktora na dany SW vlastni autorske prava.

K otazke pocescenia - je to ako s akoukolvek inou sluzbou. Autor
SW (teda MS) si u niekoho objedna lokalizaciu a je len na ich
zmluvnom vztahu ako si to vysporiadaju. Ale ci sa to urobi v US,
Irsku alebo v Kambodzi je len a len na rozhodnuti objednavatela,
zeda v tomto pripade MS. A kolko ho ta lokalizacia stoji je zas
len ich problem. No a za kolko predavaju moznost to pouzivat
dalsim (skuste si precitat licencnu zmluvu ;o)) je zas len a len
ich vec. Je to sukromna splocnost. Ak si napise niekto operacny
system a bude zan chciet milion je len na zakaznikoch ci to budu
chciet. Je to zakon ponuky a dopytu - hovori sa tomu trhova ekoomika.

Este k otazke BSA. Aj ked mam na jej vznik vlastny nazor je to len
zdruzenie autorov, ktory sa rozhodli spolocne bojovat proti nelegalnemu
pozuivaniu ich produktov. O tom ake metody pri tom pouzivaju je iny
problem. Ale ak by si vsetci ludia mali vysporiadat korektne autorske
prava k SW ktore pouzivaju asi by pouzivali uplne iny SW.

A prave tu je kamen urazu. Ak neni problem okopirovat si Win a dotycnemu
vyhovuju tak ich pouziva. Ak by si ich mal kupit mozno by sa zamyslel
nad pomerom cena/vykon. Ale hlavne u nas sa dusevne vlastnictvo
(co nas naucili komunisti - ak nieco vies nauc to aj ostatnych aby sme
sa mali vsetci dobre) v ociach mnohych ludi nema ziadnu cenu. Sme nauceny,
ze kus zaleza nieco stoji. Ale vedomosti su zdarma. A kym sa tento nazor
nezmeni bohuzial budu tu organizacie ako BSA a jej podobne.

Skuste sa zamysliet co by ste povedali cloeku, ktory iduc peso okolo vasho
auta by donho nasadol, povozil sa na nom - aj ked ho neposkodene vrati vsetci
v tom jasne vidime trestny cin. Ale ak niekto zobere moj SW (teda "moju myslienku",
cize dusevne vlastnictvo, ktore ma zivi) a pouziva ju (este na nej aj zaraba) je to vporiadku,
lebo ja si ju cenim na taku hodnotu o ktorej si on mysli, ze je prehnana???

Samozrejme inou otazkou je viazanie predaja niecoho s niecim. Ale bohuzial znova je
to zalezitost obchodu. Ak kupim od dodavatela 100ks CD-ciek dostanem hrncek zdarma.
Ale zarucene nedostanem zlavu v cene toho reklamneho hrnceka... To iste plati aj o pocitacoch.
Ak chcem pocitac hladam dodavatela s najlepsimi podmienkami. A ked sa mi nepaci niekto
kto mi nuti WinShit hladam takeho co ma rozum a vynde mi v ostrety s "nahym PC".
Takze je to sice smutne, ale myslim si, ze s tym nenarobime nic ine pokial velky vyrobcovia
znackovych pocitacov sami nepridu s moznostou volby OS...
A inak podla licencnej zmluvy - vo vecsine co som videl je jasne napisane, ze pokial
nesuhlasim s licencnymi podmienkami mam SW vratit tam kde som ho kupil a bude
mi vratena cena za ktoru som ho kupil ;o))

Vlado
----
Ing. Vladimir Rengevic
GRAFON dtp studio
Tranovskeho 19, Liptovsky Mikulas, Slovakia
phone: +421/44/5526153, fax: +421/44/5621454
mobil: +421/905/642799