Sd?leni U?adu pro ochranu hospoda?skesout??e (dlhsie)

Vladimir Rengevic vlado na grafon.sk
Úterý Březen 19 11:13:03 CET 2002

Dobry den,

> No a prave toto se mi na dnesni forme ochrany autorskych prav vubec
> nelibi. Dovedete si predstavit, ze by vyrobci jinych produktu
> stanovovali podminky, za jakych budete moci jejich dilo vyuzivat? Ze

No ono je to dost specificke. Obmedzuju to - ako vedia najlepsie.
Ono ochrana SW je velmi specificka. Napriklad Adobe ma v zmluve
o pouzivani zakovenu podmienku "pouzivat ako knihu" - teda mozem to
mat nainstalovane na viacerych pocitacoch, ale v jednom momente mozem
pouzivat len jednu kopiu (samozrejme pri jednej licencii). Je to dokonca
osetrene aj softwarovo, na MACoch na jednej sieti nespustite dva programy
od Adobe s jednym serivym cislom.

> napriklad nemuzete nejakou vec rozebrat, zbyste se podival jak funguje?

Toto je ochrana dusevneho vlastnictva. Aj ked polemicka. Ono problem je,
ze nehmotne veci sa kopiruju podstatne jednoduchsie ako hmotne.
Aj s pouzivanim je to jednoduchsie. Auto vam nezakazu rozobrat,
ale skopirovat suciastky je asi vacsi problem. A ak ich aj skopirujete
a kopiu poskladate (pricom bude isto drahsia ako original ;o))
bude problem ju prihlasit do evidencie - chybajuce atesty...
Pricom kopia SW je vo vacsine pripadov jednoducha...

> Ze pokus o takova zjisteni bude dokonce porusenim zakona? Za si nemuzete
> vec, kterou jste si koupil upravovat, aby fungovala podle vasich
> predstav?
No to je tiez na dlhu debatu, ale mam taky pocit, ze by tu mal vladnut
slobodny
trh, teda ak mi nieco nevyhovuje pouzijem nieco ine...
A, priznam sa, neviem si predstavit upravovat skompilovany binarny subor.
Teda bez spatneho prekladu...

> Pripada mi, ze obzvlaste velci vyrobci sw prosazuji podobnost sw a
> ostatnich veci tam, kde se jim to hodi (kradez sw je stejna kradez, jako
> kradez rohliku), ale v ostatnich vecech (zaruka, moznost zasahu
"majitele",
> pujcovani, ...) velice ochotne akceptuji jejich naprostou odlisnost. Je to
> sice pochopitelne, ale je otazka, zda to muze fungovat.

Ano, z casti je to pravda. Co sa tyka zaruk je to absolutny nezmysel
(nerucia ani za to, ze to bude fungovat, nesmie sa to pouzit na nic
co by mohlo niekoho ohrozit). Uplne absurdne je ujednanie,
ze si to kupujem "vo stave v akom je"!!!
Ak mi nefihnuje auto v zaruke ho opravia. Padajuci SW neopravi
nik a musim sa s tym zmierit, pripadne cakat na nejaku zaplatu...
A zaruka na vadne media? Mam taky pocit, ze nas obchodny
zakonnik udava minimalnu zarucnu dobu 6 mesiacov,
takze ak je to v rozpore tak to automaticky neplati. Ale celkom
by som chcel vidiet niekoho, kto napadne MS za padavy system
a bude ziadat napriklad odstupenie od kupnej zmluvy ;o))

> P. S. K tomu prikladu s fotkama. Ten fotograf snad za to dostal
> zaplaceno od toho casopisu? A ten Vas zakaznik si ten casopis take
> koupil?
Ano, ale pozor! Fotograf v takomto pripade vecsinou nepredava
zaber, ale len pravo na jeho publikovanie (pricom ceny sa vecsinou
stanovuju od vyslednej velkosti zaberu, poctu vytlackov a pod.).
Zakaznik si zase kupil casopis ako dielo. Ak by ale chcel obrazok
pouzit dalej musi sa dohodnut s autorom na honorari... Odhliadnuc
od kvality reprodukovaneho obrazku.
Fotobanky predavaju bezne obrazky za 1000 - 5000 korun.
Z toho ide cast fotobanke, cast autorovi - podla vzajomnej zmluvy.
A ak sa jedna napriklad o letecky snimok tak pokial mam info
od nas z okolia beru letci za let 5-8000/hodina. Ak zan dostane
fotograf povedzme 2500 oplati sa mu to? Asi nie, preto
sa v tychto pripadoch nekupuje "zaber", ale len pravo
na publikovanie ;o) Ked to preda viackrat tak sa to oplati.
A dalsia vec - z nafotenych 100 zaberov asi 100 nepreda.
Aj ked to vyzera vyhodne (fotit) treba to vediet,
mat stastie a je v tom nesmierne mnozstvo prace...

Vlado