sane (scsi weirdness) + saned

Tomáš Vondra vondra na tesmail.cz
Úterý Březen 19 17:56:07 CET 2002

Ahoj vsichni,
   snazim se tady od rana rozchodit scanner Umax Astra 1220S pod
Linuxem. Cilem celeho Sysifovskeho snazeni je umoznit sdileni pres
sit, cili nejdriv je potreba nakonfigurovat sane, potom saned.
Pouzivam sane-backends-1.0.5-4.rpm z RH 7.2, distribuce je RH 7.1 CZ s
pravidelnymi updaty.

(1) sane
-------------------
To se mi snad povedlo. Do jadra jsem zakompiloval "SCSI generic
support" a ovladace pro NCR5380 (karta dodavana s Astrou je sice od
DTC, ale s timhle je kompatibilni). Po kompilaci jadra a zavedeni
modulu SCSI kartu

$ modprobe g_NCR5380 ncr_irq=254 ncr_addr=0x280 dtc_3181e=1

se da scanovat, tj. po napriklad po zadani

$ scanimage -d umax:/dev/sga > img.pnm

to udela obrazek. Nicmene pri scanovani to na konzoli vypisuje hlasku

$ scsi0 : weirdness

a to asi nebude uplne ono. Zkousel jsem i jine pametove adresy,
uvadene na (podle tehle stranky jsem to konfiguroval)
http://www.rauch-domain.de/sane-umax/sane-umax-config-doc.html
ale porad nic... Je to vubec prvni SCSI periferie co se mi na Linuxu
dostala do rukou, takze mozna plasim zbytecne, nicmene je to hlaska
kernelu a objevuje se i v logu.

(2) saned
-----------------------
Rekneme ze sane chodi. Ale at delam co delam, tak proste nemuzu
prinutit saned, aby me poslouchal. Postupoval jsem podle
http://home.arcor.de/jochen.eisinger/saned/

Nejdriv jsem nakonfiguroval xinetd, cili do /etc/xinetd.d/ jsem pridal
soubor "sane", ve kterem je

service sane
{
    socket_type = stream
    server = /usr/sbin/saned
    protocol = tcp
    user = saned
    group = saned
    wait = no
    disable = no
}

do /etc/services jsem pridal radek:
sane       6566/tcp

pridal jsem uzivatele a skupinu saned:
$ groupadd saned
$ useradd saned -g saned

nastavil jsem prava na /dev/sg0 (to je device kde je scanner) i na
/dev/sga (to je link na sg0)
$ chown root:saned /dev/sg0
$ chown root:saned /dev/sga
$ chown g+rw /dev/sg0
$ chown g+rw /dev/sga

A potom jsem jeste retartoval xinetd
$ /etc/init.d/xinetd restart

V saned.conf jsem odkomentoval radek "localhost" a pridal jsem si tam
radek 192.168.1.101, coz je IP pocitace ze ktereho chci ovladat
skenovani. Takze ted jsou tam dva odkomentovany radky:

localhost
192.168.1.101 # odtud chci taky skenovat

V net.conf jsem odkomentoval "localhost"

Kdyz se ted telnetem prikonektim na localhosta (at uz z localhosta nebo z
pocitace s IP 192.168.1.101) na port 6566, tak se spojeni navaze. To
je ok, v xinetd by tedy problem byt nemel. Dokonce kdyz na serveru
(tam je pripojeny scanner) udelam

$ scanimage -d net:localhost:umax:/dev/sga ~/img.ppm

tak mi to skenuje. Ale z jineho pocitace to proste nejde. Kdyz na
pocitaci 192.168.1.101 chci skenovat, a zadam

$ scanimage -d ned:192.168.1.100:umax:/dev/sga

tak se mi na konzoli dostane jenom hlaska

scanimage: open of device net:192.168.1.100 failed: Error during
device I/O

a v logu /var/log/messages se objevi

Mar 19 17:26:03 master saned[8079]: access by root@(null) rejected
Mar 19 17:26:03 master saned[8079]: exiting

Uz vazne nevim co s tim. Predpokladam ze chyba bude na serveru,
protoze podle logu to evidentne krachne na saned. Navic kdyz zadam
"scanimage -L" vypise to jenom

device 'umax:/dev/sga' is a UMAX   Astra 1220 S  flatbed scanner
device 'umax:/dev/sg0' is a UMAX   Astra 1220 S  flatbed scanner

ale pokud tomu dobre rozumim, mely by tady byt vypsany jeste dve
dalsi moznosti pres "net:". Ale at delam co delam, tak je tam proste
nemuzu dostat.

Dik za kazdou radu
  Tomas
  vondra na tesmail.cz