Diakritika v této konferenci

Oak oak na yo.cz
Pondělí Březen 25 18:14:25 CET 2002

Dobry den,

* Toto není výzvy k arogantní flamewar, ale k rozumné diskuzi *

Dostal jsem takový e-mail, jež mi vytýká diakritiku CP1250 a tak mě
zajímá, jaký panuje obecný názor.

Já jsem obecně zastáncem kódování ISO 8859-2, přirozeně už proto,
že jsem strojař a je to pro mě jako Zákon. Pro jiné ale ne, a tak
teď (a pravidelně) sedím u počítače s OS, jehož tvůrce se normami
International Standart Organization nijak nezabýval a navrhl kódování
vlastní (Win CP-1250). Já tu teď píšu příspěvek, a to samozřejmě v
diakritice, a to vyvolává otázky.

Měl bych psát příspěvky v kódování ISO-8859-2?
Rád bych, ale na W2k bez možnosti instalace dalšího SW (a možná ani
pak by to nešlo) prostě psát v tomto kódování nelze. Otázkou je také,
kde je chyba ve zpracovávání hlaviček; myslím, že na straně mého
poštovního klienta yo.cz asi ne. Já zároveň nemám žádné potíže se
čtením žádných jiných příspěvků (ani na mé býv. klientské službě
email.cz), i když někdy musím kódování nastavit "ručně". Myslím, že
snad všechny současní klienti (případně starší updatovaní) umí pracovat
s více kódováními - je to přeci dnes nutná potřeba.

Měl bych psát bez diakritiky?
Obětoval bych se, kdybych své úhozy/min nepotřeboval pro práci s PC;
z vlastních zkušeností vím (dokonce jsme tu kdysi měli Win bez češtiny
:-), že vynechávání diakritiky či změna rozložení kláves na klávesnici
(QWERTZ versus QWERTY vs. programátorské) _silně_ "przní" cit pro
klávesnici. Proto to považuji za nemožné a případný takový požadavek
bych asi považoval za diskriminaci... Znamená to, že sem nepatřím?

Nakonec bych se zmínil o řešení, posílat příspěvky na linux-ascii@
linux.cz. To považuji za rozumné (i když při mé paměti bych stejně
čas od času zapoměl na změnu "Komu:"). Ale při pokusu o změnu a zaslání
příspěveku na ono místo dostanu chybovou hlášku:
*********
<linux-ascii na linux.cz>:
ezmlm-send: fatal: this message is not from my parent list (#5.7.2)
*********

S pozdravem,
Oak
mailto: oak na yo.cz