OT: levopis

Tom Hudec Tom na ABBA.cz
Středa Březen 27 19:38:00 CET 2002

Zdenek Havrlik wrote:
> Zírám ,
> jsem si vědom mého malého nedostatku v českém pravopisu, již od čtvrté třídy
> mám čtyřku z českýho jazyka. :-)

To Vás/Tě neomlouvá.

> Teprve dneska se někdo po dlouhé době ozval že se mu muj písemný projev
> nelíbý...
>
> Co k tomu dodám ?
>
> Já to přečtu, dotyčný to taky přečet ostatní to taky přečetly, tak v čem je
> problém píši snad azbukou ? Vim chbyčka se najde častěji než je zvykem ....

Teda musím říct, že jsem ten dopis luštil hodně dlouho, skoro jako by
opravdu byl napsán azbukou (kterou jinak čtu celkem plynule ;-)).

> no stane se nenaučily v mládí a ted je pozdě... .

To je spíš lenost se to doučit.

> Pro ty zarytý češtináře:  zajímalo by mě proč podle pravidel se píše benzin
> a ne benzín, a co pan ředitel ředí když by měl spíše řídit.

Ve slovech, kde Pravidla 1993 uvádějí jen psaní se samohláskou krátkou
a předchozí Pravidla jen se samohláskou dlouhou, je psaní se samohláskou
dlouhou rovněž správné. Jsou to slova (mj.)
- se zakončením na -in, např.
   benzin - benzín, glycerin - glycerín, penicilin - penicilín,

Ředitel - to je o původu slova a vývoji jazyka...

--
Tom Hudec <Tom(at)ABBA.cz>, editor of Tom's ABBA pages http://ABBA.cz/

   .''`.  The box said Windows, NT or better, so I installed Linux. :-)
  : :' :
  `. `'   Debian GNU/Linux  http://www.debian.org/  http://www.debian.cz/
    `-    The Perfect OS - the most software, the most people