Jaky disk doporuci odbornik pro Linux?

Jaroslav Lukesh lukesh na k-net.cz
Úterý Květen 7 10:58:09 CEST 2002

| Odesílatel: David Jez <dave.jez na seznam.cz>

|   Ano. minimalne Seagate a Maxtor. IDEckove IBM nevim, protoze me
nezajimaji,
| takze v tomto nemohu slouzit. Sorry.

|   Ano, delaly se takove disky. Dale ale jedna nejmenovana firma (ano ma

Takovy disk poznate, ze ma v katalogovem liste napsane DEDICATED SERVO.
EMBEDDED SERVO prosazoval Conner (jeste jako vyvojar u WD) a protoze to u
WD pokladali za kravinu, odesel a delal disky sam. Pak ho ekonomicky
polozil jeden clovek z nemecka, koupil ho seagate a zmrvil co mohl. Skoda
jenom byla, ze tenkrat se sem vozily disky ze smetiste, takze conner tu
valnou povest nemel. Jako techsupport kdysi oficialniho kanalu techto disku
musim rict, ze se mi po tech discich moc styska, fakt jsem na spolehlivejsi
nenarazil. Mimochodem, connery se pouzivaly v zarizenich pro hudebniky a v
armade (jako jedine tenkrat obstaly ve zkouskach vibraci a narazu).

DEDICATED servo delali nejdele ze vsech Fujitsu a HP.

U embedded serva se pouziva nekolik metod pro vychylovani hlav (myslim ted
pro tzv voice coil motor, krokovy motor se dnes pouziva snad jen u floppy).
Nejpouzivanejsi byl DA prevodnik, ktery ridi vychylovani, podobne jako u
vychylovani reproduktoru. Conner jako prvni pouzival 1-bitovy pulsni system
(+/-), kdy se vyhodnocovla poloha hlavy prubeznym ctenim informaci z media
i behem seeku pomoci DSP (to koukate, rok 1991!). Jednoduche, rychle a
ucinne, nebot tenkrat mel diky tomu 2,5x vyssi hustotu zaznamu nez ostatni
a to tenkrat ZBR byl akorat na CD-ckach a MO, takze u HDD se nepouzival.

Taky mel samocinnou realokaci pri obtiznem (ale samoopravitelnem) cteni
sektoru (jako prvni!), takze daval zaruku na NULA vadnych sektoru, zatimco
ostatni meli 4%. A samozrejme nepotreboval takove veci jako tepelnou
rekalibraci (kvuli tomu chybejicimu DA prevodniku). A jinak mel o rad nizsi
chybovost dat kvuli jinym zabezpecovacim mechanismum.

No a nakonec to nejlepsi, ATA byl Conneruv vynalez, jeho VSECHNY disky, i z
doby davno pred ATA jsou proste ATA (krome disku 20MB).

| v logu slova western a digital) delala disky, ktere mely proste jeden
| povrch _vadny_ uz primo z vyroby. Spolehalo se na to, ze to disk ustoji
| a ze bude stacit prekladani vadnych sektoru. V praxi se ukazalo, ze se

To je normalni, urcita chybovost je na kazdem mediu. Proto ma mocne
samoopravne mechanismy (to v dobe kdy se lovi informace ze sumu jinak ani
nejde). Pokud presahne urcitou miru, da se nasadit s nizsi kapacitou (tedy
oblasti s vadami se preskakuji), ale porad je tu plny prostor pro 3%
realokaci. Da se to poznat, kdyz do takoveho dsiku budete hrnout data plnou
parou (na log. analyzatoru, z PC architektury IBM/intel nepoznate nic)
podle kratkodobych cekani na stav ready.

Zdravi JL.