SuSE, zdrojaky, GPL, .config atd...

Neděle Květen 26 01:05:00 CEST 2002

Vite,

dost me mrzi, ze z toho, ze SuSE zdrojaky proste neposkytuje (alespon
prozatim) a Pavel Janik jako zamestnanec SuSE zde misto sucheho
konstatovani, ze zdrojaky proste nejsou, ale (asi drive ci pozdeji) budou
(jak jednoduche tvrzeni a jak podobne dalsi radeji nejmenovane firme,
ktera argumentovala take "zverejnenim, az dosahne pozadovanych QA"), se
snazi vytvorit dojem, ze vlastne nejsou potreba a kazdy, kdo by je chtel,
je vlastne *pip* (a nezna vubec distribuci SuSE).

Moc by me zajimalo, na co mi je config.gz, kdyz mi chybi zdojaky.

Moc by me zajimalo, zda opravdu /proc/config.gz nahradi to, co zde
evidentne nekde chybi.

Moc by me zajimalo, proc "jsem neobjektivni" v pripade, ze jsem poskytl
naprosto pravdivou informaci (tj. ze .config je v SRC balicku).

Moc by me zajimalo, proc zde nekterym osobam zalezi na tom, aby
prekroutili cokoliv v zajmu obhajeni neceho, co je prosty fakt
(neexistence vystavenych zdrojaku).

Take si myslim, ze pan Cejka zcela jiste cetl me predchozi prispevky (kdyz
uz tak obsirne a zasvecene komentoval), kde jsem (snad srozumitelne a
logicky) napsal, proc jsem svuj nazor prezentoval. Nechapu, proc pan Cejka
tedy nereaguje na tyto duvody (a treba je i vyvrati - to je prece mozne).
Jeho prispevek obsahuje opravdu naprosto logicke zduvodneni, ze vlastne:

a) zdrojaky nepotrebujeme
b) zverejnovani je vlastne k nicemu (kazdy muzeme prece zadat, ze)
c) ja jsem (pravdepodobne) krikloun, kteremu jsou zdrojaky k nicemu
   a je vlastne dobre, ze je tedy neuvidim
d) nezverejneni zdrojovych kodu (dle vety "vsechno muze byt uplne jinak")
   je vlastne spravne a SuSE nas tim asi chrani nebo co

Mohl bych jeste pokracovat (jako ze muj zajem je tedy asi jakesi pospineni
SuSE, atd), protoze ten dopis obsahuje par za vlasy pritazenych argumentu
(a to jen proto, ze se pokousi dokazat, ze SuSE je vlastne uplne nevinna
firma, ktera za to [ze SRC nejsou] vubec nemuze).

Jenze ja jsem nic z toho slyset nechtel a asi ani nikdo jiny. To vsechno
jsou kecy (vcetne ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/8.0/README.txt), ktere
maji zakryt snahu ziskani komercni vyhody na ukor "odlozeni" neceho, co
(hloupi) konkurenti proste nedelaji (a sami tak sebe posunuji do
nevyhodneho postaveni).

Timto jednanim muzeme (bohuzel) dosahnout jen jedineho - a to, ze nas
takhle budou "chranit" (pred nekvalitnim zverejnenim viz URL vyse) uplne
vsichni distributori. A to se mi vubec nelibi (na rozdil od p. Cejky,
ktery to vyslovne poklada za neco, co je naprosto bezpecne, viz veta s
"Myslim si, ze...".

Pokud napriklad srovnam jen soucasne vanilla jadro a ozaplatovana jadra
distributoru (ktere prolezou testy), pak by me docela nastvalo, ze zdroje
neuvidim a jednoznacne by to zbrzdilo dotlaceni vanilla jader do konecne
podoby, ktera bude bez zaplat vice akceptovatelna (nez dnes). Podobne je
na tom GCC, Glibc a desitky dalsich projektu.

Taktez nechapu argumentaci prechodem k jine licenci a napadani autoru SW,
kteri si GPL zvolili. P. Cejka by si mel uvedomit, ze do volby licence
nikdo nema autorum co kecat, natoz jim "doporucovat" jine a lepsi reseni.
Je to ciste jejich vec (tj. autoru) a nikoho jineho. Jakykoliv natlak je
nepripustny, protoze na to NIKDO nema narok (muzete se snazit vysvetlit,
ze je GPL spatna, ale tlacit na nekoho, kdo se sam z vlastnich duvodu
[ktere nezname] takhle rozhodl, je proste nefer - zejmena v kontextu, kdy
se takove autory snazi pisatel shodit).

Autor GPL NIKOHO nenuti, aby se svet tocil podle neho (jak by mohl, kdyz
ovlivni jen svuj produkt a nikomu ho nemuze vnutit), spise k tomu nuti P.
Cejka (klasicka slovni manipulace pomoci na prvni pohled platneho tvrzeni,
k videni treba na predvolebnich mitincich). [ponechme stranou obcasnou
snahu p. Stallmana udelat ze sebe GPL cara].

Napiste si svuj SW a zverejnete ho pod svoji licenci a prosim: NENABADEJTE
k tomu, abychom zacali GPL opovrhovat a chovali se tak, ja se nam to zda
"lepsi". To je anarchie a neucta k jakymkoliv zvyklostem a pravidlum.

(komentoval jsem http://www.linux.cz/lists/archive/linux/151709.html)

Vite, pane Cejko - cely ten dopis se nese v duchu, ze ja kricim a pritom
bud nic nedelam, nebo se jen snazim kohosi ocernit. Pokud si to myslite,
napiste pro to prosim jasne argumenty. Pokud jsem malo veci udelal nebo
snad schovaval nejake zdrojaky, sem s tim. Nebo je spatny ten, ktery o tom
napise misto toho, kdo vyuziva volnosti (GPL) k vicemene nefer jednani?

PS: kdyz uz mi tady tolik lidi radi, abych se presunul do talk na linux.cz
    - presunte se tam prosim tedy Vy a bude zde klid (dle pouzite logiky).
    Ja uz o tom psat radeji nebudu... stejne jsem vsechny rozumne
    argumenty uz vycerpal a jen se ted uz opakuju a debata je uplne
    jinde, nez zacala.

--
                        Milan Keršláger
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz