Zkusenosti se SW raid5

Jaroslav Lukesh lukesh na k-net.cz
Úterý Listopad 26 19:20:04 CET 2002

| Odesílatel: Milan WWW Pikula <www na terminus.sk>
| Zatial jediny seriozny komentar mal Jaroslav Lukes, a sice ze do SCSI
| diskov sa naozaj DAVAJU lepsie media. Mozem poprosit upresnenie, o ake
testy
| medii a o akych vyrobcov ide?

Konkretniho vyrobce nevim, ale nejspis to tak delaji uplne vsichni. Conner,
WD to tak delavali. Connera ("uprchlika" od WD) pohltil seagate vcetne
jejich technoligii.

medium se pred zabudovanim do disku kontroluje. Tech kontrol je amozrejme
vic, protoze zmetkovitost ploten je ohromna, takze proc na vsechny plotny
poustet hned casove nejnarocnejsi test, kdyz jich spousta vyleti na optice.
Finalni test je ze medium projede hlava. Ta hlava je o podstatne sirsi nez
z disku, takze kontrola je docela rychla. Navic na kriticka (slabsi) mista
se lze zamerit dukladneji (uzsi hlavou).

Podotykam, ze kazdy vyrobce ma SVOJI technologii. Testuji ale vsichni. Ja
kdysi dostal hromadu podkladu k Connerum )podle tech materialu by se ty
disky daly i vyrabet), bohuzel zmizela s minulym zamestnavatelem (ten
skoncil taky). Bylo tam snad uplne vsechno, vazilo to odhadem 30kilo, mozna
vic.

No a prave media ktera nemela slaba mista (nebo spis je nemela tak vyrazna,
nehomogenity jsou vsude), se prave davali do SCSI disku. Stejne tak se tam
davali i loziska z kvalitnejsi oceli do head actuator (ted nevim jak to
rict cesky). Dneska je situace mozna uz jina, ale tenkrat se jeste
vyplatilo ty loziska delat 2 typy.

| Len tak namatkovo som zabrowsil na ibm.com, a prezrel viacero dokumentov
| v style "Preco kupovat nase najdrahsie produkty?". Vsetky sa zameriavaju
| na rychlost a na TCO (kvoli moznosti buduceho vyuzitia tej istej
zbernice).
| Nenasiel som ani jednu stranku, pojednavajucu o kvalite medii. Posielam
| v tomto duchu otazku do IBM a poreferujem, AK mi odpovedia.

Dobry to pocin!

IBM s disky ale skoncilo, prodali je do Hitachi. Zkuste se dotazet vsech -
Seagate, Maxtor, WD,... a vydavejte se za redaktora co ma napsat clanek
prave o rozdilech ve spolehlivosti a trvanlivosti dat. Muzete ho pak i
napsat, jeste vam za to bude zaplaceno.

JL.