ZBLAZNIL jsem se [Was: grub a disketa]

Petr Baudis pasky na ucw.cz
Čtvrtek Listopad 28 18:53:33 CET 2002

Ach jej.. please don't be so harsh, people. :-(

(omlouvam se, ze nepouzivam u instanci slova vas/vase/... velka pismena, neni
to mysleno nijak osobne ;)

Dear diary, on Wed, Nov 27, 2002 at 12:22:05PM CET, I got a letter,
where "Ing. Pavel PaJaSoft Janousek" <janousek na fonet.cz> told me, that...

> 	Ano, nabootuju jadro, ktere pro dnesni HW casto znamena, ze jeho
> velikost je bud v pameti radove MB a nebo ho mam modularni a pokud jsem
> si nenainstaloval patricne moduly pred touto neprijemnou udalosti, pak
> je mi to stejne na kocku...

Inu, pro nase ucely predpokladejme, ze jste ono jadro kompiloval take v linuxu.
Tedy i onen puvodni kernel (ktery bezpochyby musel existovat) se musel nejak
dostat do /usr, potazmo /usr/src (predpokladejme ze zvlastni fs (pojmenujme si
ho usrfs) je /usr, ovsem prirozene na tom zalezi jen pramalo). Tedy takovy
kernel musel mit podporu pro fs pouzivany pro usrfs.

Pro variantu usrfs primo v jadre je vase argumentace spravna pouze v pripade,
ze nejste schopen jiz toto jadro nabootovat, tedy jste ho a) smazal (coz je
dosti s dovolenim dosti nemoudre ;) b) toto jadro poustite na systemu s fatalne
odlisnou hw konfiguraci. V tom pripade vam ovsem grub nepomuze, coz ovsem
neznamena, ze vam nepomuze v pripadech, ktere tvori uplnou nadmnozinu pripadu,
kdy lze pouzit LILO.

Pro variantu usrfs jako modul (a pripad, kdy sdili nove i stare jadro stejny
pocitac, coz je ovsem pomerne obvykle) dale musime pridat predpoklad, ze je
tento modul nekompatibilni s vasim jadrem, coz nemusi byt vzdycky pravda, i
kdyz to asi bude vetsinovy pripad. Pokud tento predpoklad je splnen, plati
podminky z predchoziho odstavce.

Myslim, ze tu nikdo neprohlasoval, ze je GRUB vselek, ale jenom, ze ma oproti
LILU podstatne sirsi moznosti. Ve spolupraci s prostredky jako initrd se pak
jeho moznosti daji jeste vylepsit.

> [...]
>  > Precitajte si dokumentaciu a potom sa zapajajte do diskusie ;) (ako
>  > zvyknete casto radit inym)
>
> 	No ja bych spise Vam doporucil, abyste poradne cetl, co pisu. Ja
> nehovotim o modulech pri promtu bootloaderu, hovorim o tom, ze pokud mam
> urcity VFS jako modul a nabootuju jadro, ktere se mi horko tezko
> podarilo zachranit via Grub, nemam vubec vyhrano, protoze ty moduly si
> stejne nemam ani jak priinstalovat ani nahrat do kontextu jadra protoze
> jsou na jinem VFS (ktere nemam jako built-in v jadre)... uz je to jasnejsi?

Viz vyse ;-).

> 	Jinymi slovy, vyhodu Gruba ocenuji, ale porad nevidim jedinny, ktery by
> predcil nebo alepson dohonil rescue mod napr. instalacek RHL, kdy mam k
> dispozici veskere moduly (nyni mysleno ovladace ke vsemu), k aktualnimu
> a dobre zkompilovanemu jadru se vsim co k tomu patri...

S takovymi vecmi nam muze pomoci napriklad initrd, ovsem v zasade GRUB samotny
vubec neresi veci, o ktere se staraji instalacky RHL. Ty totiz nemusite mit
zrovna k dispozici, alespon ja je s sebou po kapsach nenosim ;-) (ani bych je
nenosil, kdybych je mel).

Kind regards,

--

				Petr "Pasky" Baudis