Open source a business

Kovar Jan Kovar_J na tese.cz
Čtvrtek Listopad 28 20:01:52 CET 2002

Dobry den.
Predne myslim, ze byste se mel prihlasit a ze tohle tema by se tu resit
mohlo. Prece jen doufam, ze v tehle konferenci nejsou pouze spravcove
linuxovych serveru, ale i lide, kteri jsou na jinych postech a kterym by se
tyhle informace mohly hodit.

> Dulezita otazka v teto souvislosti je taky, ktere firmy
> nabizeji sluzby integrace nejakeho open souce produktu s
> obvyklymi aplikacemi v podnikovych IS.

Peknym zpusobem promichani IS a opensource je IMHO SAPDB. SAP je jiz nekolik
let hlavni firmou na poli informacnich systemu. Jelikoz se jim nelibilo, ze
databazovy trh je silne oligopolni (dva velci hraci + par drobku), tak
zacali vyvijet vlastni databazi. Fandove jinych databazi mi snad prominou,
ale bez ohledu na kvalitu, tady stoji Oracle, MS SQL a zbytek. Ale SAP
zjistil, ze vyvoj skutecne kvalitni databaze, ktera by se dala pouzit v tzv.
"mission critical" nasazenich, je narocny a zdlouhavy. Takze se rozhodli
uvolnit SAPDB jako open source. To, jestli se jim to vyplatilo nebo ne
bohuzel nevim, nicmene muzete je zkusit oslovit. Kazdopadne od jiste doby
nabizi SAP svuj system i kompletne pod Linux. To znamena nejen serverovou
cast, ale i klienty!!! Coz IMHO muze slouzit jako zbran, az nekdo bude
pochybovat nad moznosti Linuxu uspet na desktopech. Ja sam to vidim
pesimisticky, ale pokud i takova spolecnost jako SAP pracuje na klientu pro
Linux .... neco na tom je.
Druhy v oblasti IS je Oracle se svym systemem. Tady musim podotknout, ze v
oblasti IS jsem naprosty nepritel Oracle. Na 100% verim, ze velke mnozstvi
zakazek u vyznamnych zakazniku v USA nemohli dosahnout jinak nez uplatky.
Bohuzel z vlastni zkusenosti znam jeden pripad, kdy vedeni IT vybralo SAP,
provedl se pilotni projekt v jedne pobocce v Evrope, ktery byl uspesny. Pak
se vedeni financi v USA rozhodlo z nejakeho duvodu, ze ne SAP, ale Oracle. V
materske spolecnosti se naimplementoval ( - to slovo urcite jeste uslysite.
Cesky by to bylo asi nainstaloval a nastavil) Oracle a skoncilo to fiaskem.
Pro jistotu propustili vsechny lidi z IT, kteri prosazovali SAP, aby nemohli
remcat a zacali tvrdosijne prosazovat Oracle i v jinych pobockach. Proste v
IS maji Nemci velky naskok. Nicmene, trochu jsem se zakecal. Jedine
prostoupeni Oraclu a open source je, ze ten system mimo jine muze jet i na
Linuxu. V nasi spolecnosti se zrovna pracuje na Oracle (ORACLE IS - neplest
s databazi), nastesti se toho neucastnim jen posloucham. Jede to u nas taky
na linuxu. Konkretne Suse.
No a potom tu mame informacni systemy na zakazku. Urcita cast hospodarskeho
kolobehu firmy muze byt takova, ze standardni IS nemusi byt to prave
orechove a system na zakazku je lepsi. Pripadne si to materska spolecnost
naivne muze myslet. Jak jsem tak postrehl, tak americke firmy zacinaji
zavadet Linux jako low-cost reseni. U nich to plati. V CR to bohuzel zatim
neplati.
(Nasleduje moje soukroma analyza, takze muzete preskocit, pokud vas to
nezajima.)

<preskocit>

IMHO je to tim, ze ziskat vzdelani v oblasti MS OS je levnejsi nez v oblasti
Linuxu. Ted nejde jen o prime porovnani v penezich. Pokud chci byt nejaky
MSCP, tak si koupim Training Kit MS, pripadne to doplnim skolenim a je to.
Pak si udelam certifikaci. Pokud chci studovat Linux, tak nejdriv potrebuju
dobrou znalost Anglictiny. Hodne casu stravit hledanim. Materialy nejsou
IMHO tak propracovane. Skoleni v cestine treba nejake jsou, ale jen na
nektere distribuce a nevim, jak jsou v tom zainteresovany firmy, ktere ty
distribuce vydavaji. S certifikacema taky netusim, jak to je. Myslim, ze u
Suse neco je, ale co treba Redhat? Bude se nekomu chtit do Nemecka? No a ted
se dostaneme k systemu. Velka spolecnost jede 24x7x365, takze chce system s
vysokou dostupnosti. A navic si zahranicni firmy potrpi na certifikace. A
kdyz jeste pridame to, co jsem psal o databazich, tak mame jasno, ze bude
Oracle DB. Budeme chtit distribuci, ktera ma certifikaci na Oracle.
Pravdepodobne ve vyberu nam zustane Suse a Redhat. Ted budeme hledat admina,
ktery ma certifikace na Redhat nebo Suse. Kolik vas tu je? Pravdepodobne
nenajdeme (jsme prilis na vychode republiky, platy jsou tu nizke a neni tu
moc firem, ktere chteji certifikaci na linux a certifikovany linuxak nebude
delat jinde za 15 tisic mesicne. Takze budeme hledat, kdo ma zastoupeni v
CR. Zustava Suse. Suse posle lidi, zaplatime nejakych 250 tisic za instalaci
a zprovozneni clusteru. Najit certifikovaneho Microsofta by bylo jednodussi
a za tu cenu instalace clusteru bychom zaplatili W2K server sakumprdum. No
tohle je pouze pohled z me strany. Mozna je to nekde jine.

</preskocit>

No a kdyz se vratim k tomu IS na zakazku na linuxu, tak treba v nasem
pripade se pouziva Suse, system je programovan v Pythonu a reporty z vyroby
se zobrazuji na Apache (na cem taky jinem :-) ). System je urcten pro
vyrobu, provadi se tam automaticky sber dat z testeru (vyrabi se u nas
chipy), delaji se tam statisticke vyhodnoceni. Rve to, kdyz nekde klesne
produktivita, no dela to proste veci, ktere potrebuje vyroba.

> Vyhodou open source samozrejme je moznost modifikace zdrojaku
> a prizpusobeni aplikace vlastnim potrebam.  Dovedu si
> predstavit, ze nekdy konfiguracni moznosti sw nestaci a je
> nutne pristoupit k takovemu kroku. Vyuzitelnosti teto vyhody
> opet spociva v tom, jestli nekdo takove sluzby nabizi. Opet
> uvitam jakekoli informace.

Mit zdrojove kody neni pouze vysada Open source. To asi malokdo vi, ale jiz
zminovane SAP R/3 je dodavano vcetne zdrojovych kodu! Nicmene, pokud
zasahnete do zdrojaku vaseho systemu, tak ztracite zaruku na IS. No vzhledem
k velikosti SAP to asi nikdo delat nebude, ale i tak mi to prijde hodne
zajimave.

Pokud budete mit nejake dotazy ohledne IS, tak se klidne ptejte. V tomto
oboru se par let pohybuju a treba zrovna kapnete na neco, co budu znat. At
se vam ta seminarka vydari.

TNX